נעימה לשינה נעימה

אם משחר ילדותנו נרדמנו בעזרת מוזיקה נעימה, למה שלא נמשיך ונאמץ את ההרגל גם כבוגרים? מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, על מוזיקה לשיפור השינה לכל גיל, וזמר אחד מפתיע שיעזור לכם להירדם

נעימה לשינה נעימה
נעימה לשינה נעימה מאמר

אני בטוח שכבר ניגנתי באוזניכם (ובעיניכם) את דעתי החיובית על הקשבה למוזיקה לפני השינה, בין אם מדובר במוזיקה של ממש כמו נעימות קלאסיות, ובין אם מדובר ברעשים נעימים למיניהם, כמו ציוצי ציפורים, טפטוף גשם ועוד. 

ככלל, המוזיקה בחיינו עוזרת לנו להירגע, להשתחרר, משמחת ומפעילה אותנו, לפתח יצירתיות ומשפיעה על המוח לחיוב. לראייה, רבים משמיעים לילדיהם מוזיקה מקדמת התפתחות עוד כשהם בבטן אימם, ולאחר לידתם זוכרים לנצל את יתרונות המוזיקה להירדמות הילדים, תוך יצירת שגרת שינה חיובית הכוללת מוזיקה נעימה. זה לא סתם שמשחר ההיסטוריה ועד ימינו, הורים רבים בעולם נוהגים להרדים את ילדיהם באמצעות שירי ערש מרגיעים.

כמבוגרים, רבים מאיתנו חוזרים לאמץ את ההרגל לחיינו, שלרוב דועך בגילאי בית הספר היסודי. למה בעצם הפסקנו, אם ההרגל הזה חיובי לנו? ככל הנראה בגלל סוג המוזיקה אליה אנו מעדיפים להאזין, שעם עליית הגיל הופכת ליותר קצבית לרוב, ודווקא מקושרת לנו למסיבות ופעלתנות. הרשו לי לשמח אתכם ולספר לכם שגם בין המוזיקה שאנחנו מקשיבים לה, כבוגרים, תוכלו למצוא הפתעות נעימות שיעזרו לכם להירדם.

לפני מספר שנים, מחקר שנערך בבריטניה בדק מהי המוזיקה המועדפת על אלו שאימצו את הרגל ההירדמות עם מוזיקה, מצא מגוון של 14 ז'אנרים ומאות אמנים שנוהגים להירדם לצליליהם, ומסתבר שיש המון בריטים שמעדיפים להירדם לצלילי אד שירן. לצד הזמר הג'ינג'י אפשר למצוא בחירות פחות מפתיעות – מוזיקה קלאסית כמו מוצארט ושופן. עוד בחירה שנמצאה נפוצה במחקר, אינה מפתיעה אך שייכת, כמו אד שירן, לעשורים האחרונים במוזיקה, היא קולדפליי.

מה שאפיין את בחירות המוזיקה הנפוצות ביותר באותו מחקר, היה מספר נמוך יחסית של BPM (פעימות בדקה) – 60-80, המאפיין מוזיקה רכה ואיטית. גם זה לא מפתיע. יועצי השינה שליוו את המחקר מצודדים בבחירות הנחקרים, ומוסיפים שגם ג'אז ופולק קליל יעילים להירדמות ולשיפור איכות השינה בעזרת מוזיקה.

ולמי שעדיין לא מצא את המוזיקה האידיאלית להירדמות, תדעו שיש אמן שהגדיל לעשות ויצר אלבום שלם המכוון להירדמות מוצלחת. בשנת 2015, הוציא מקס ריכטר – בסיוע חוקר המוח דוד איגלמן, את אלבומו "שינה", שמכיל בעיקר קומפוזיציות של כלי מיתר, סינטיסייזר ומוזיקה אלקטרונית (לרוב איטית) האורכות ביחד כ-8.5 שעות.

מאחל לילה רגוע ושינה (של מוזיקה) נעימה.

נעימה לשינה נעימה מאמר הולנדיה