עושה שכל לנפנפ

מיום ליום העולם מבין יותר ומאמץ את יתרונות ה-NAP, והנה מחקר נוסף מצביע על יתרון חדש. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, עם המחקר שגילה שנפנופ צהריים שומר על נפח המוח, הנוהג להצטמצם בהגיענו לגיל מבוגר

על יתרונות ה-NAP – נמנום צהריים קצר - אני יכול לדבר במשך שעות וימים, החל מאיך לבצע אותו וכמה הוא יעיל לנו, ועד השאיפה שלי להנהיג אותו כחלק מיום העבודה בישראל. לאחרונה, גיליתי מחקר חדש, בו נטען והוכח שמוחם של המנפנפים מעכב את תסמיני הגיל השונים, ובפרט – שהוא שומר על נפח המוח ומכאן שהוא מסייע לשמור על תפקודו. אז ברור שאשתף אותו, בשמחה רבה.

המחקר, מטעם אוניברסיטת UCL בלונדון ואוניברסיטת הרפובליקה באורוגוואי, טוען שנפח המוח של אלו המקפידים לנפנפ באמצע היום, יצטמצם הרבה פחות בעת שיגיעו לגיל מבוגר. הנבדקים, בני 40-69, התבקשו לשתף על הרגלי השינה שלהם, כאשר הנתונים העיקריים שנבחנו היו קשורים לזיכרון חזותי, זמן תגובה ואף נבחנו גנים שנמצאו בעבר קשורים לנטייה לתפוס איזה NAP בצהריים.

אמנם לא נמצא קשר ישיר בין NAP כמנהג לשיפור זיכרון וזמן תגובה, אך נמצא קשר לנפח המוח. עם ההזדקנות, נפח המוח יורד בהדרגה, ונפח מוחם של אלו הנוהגים לנפנפ בקביעות נמצא גדול יותר בערך השווה ל-2.5 ועד 6.5 שנות הזדקנות. במילים פשוטות יותר, NAP מאט לפי המחקר את תהליך הזדקנות המוח. ד"ר גארפילד, ממובילות המחקר, המליצה באופן רשמי כי לצד פעילות גופנית ושמירה על תזונה בריאה, נכון מאוד לאמץ את מנהג ה-NAP. אני מאמין שאם תגידו לבוס שלכם שזה טוב גם למוח, הוא ייתן לכם לברוח ל-15-20 דקות קלילות שיחזירו אתכם פול פאוור – ליותר שעות בטווח הקצר, ויותר שנים בטווח הארוך.

כאן בישראל, ד"ר אורי אלקן ממרפאת הפרעות נשימה בבתי החולים רפאל ובלינסון, מצדד בתוצאות המחקר ומחזק אותן. לדבריו, NAP הצהריים יכול לחזק את התפקוד הקוגניטיבי, לא רק לטווח הקצר של המשך היום, אלא גם לשפר את יכולות הריכוז, הזיכרון והלמידה. אם תכניסו את נפנופ הצהריים ללו"ז היומי שלכם, תוכלו לגשת אחריו למשימות שדורשות ערנות ויצירתיות בעוצמה גדולה יותר מן הרגיל. כבר בעבר הוכח ה-NAP כמפחית לחצים וסטרס, בשל העובדה שהורמוני לחץ שונים משתחררים מגופנו כשאנחנו בחסך שינה, מה שסביר שישפיע על מצב הרוח – ולא לחיוב. ה-NAP למעשה "מאתחל" את הגוף, כמו ריסטארט איכותי, ומחזיר אותו למצב רגוע יותר להמשך היום, שזו סיבה בפני עצמה להתחיל לנפנפ מידי צהריים.

מאחל לכם יום נעים – ובתקווה עם איזה NAP טוב, ולילה רגוע ונפלא.