על חלל ואיכות השינה (ד)

איך מספרים על איכות השינה בחלל לילדים? מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, בהצצה אחרונה לספרו החדש "החלל שמשנה את חיינו", על האסטרונאוט סקוט קלי, שהוציא בעצמו ספר ילדים בנושא – "לילה טוב, אסטרונאוט"

שבוע הספר – יותר נכון חודש הספר והקריאה (יוני) כבר מאחורינו, ועדיין החלטתי לתת לכם הצצה רביעית ואחרונה לספרי החדש, "החלל שמשנה את חיינו", המביא את השילוב המרתק של שני נושאים הקרובים לליבי במיוחד. מצד אחד עולם איכות ובריאות השינה – השדה המקצועי שלי, ומצד שני תחום חקר העולמות והחלל המרתק, וכמובן שהשלם גדול מסך חלקיו והשילוב ביניהם מרגש כל פעם מחדש.

נתונים עדכניים מטיסות חלל מראים שאובדן השינה אצל האסטרונאוטים בצוותי משימות החלל משפיע על זמן, איכות ודיוק העבודה שלהם, ועייפות וחוסר סנכרון עם שעות היממה בכדור הארץ הם מנת חלקם. לכן, פתרונות טכנולוגיים רבים נמצאים כעת בפיתוח עולמי, בפרט גם בישראל, שנחשבת לאחת המדינות המובילות בתחום איכות השינה בחלל.

ואיך נספר על זה, ובכלל, על תנאי איכות השינה בחלל לילדים? סקוט קלי, אסטרונאוט לשעבר, טס לא פחות מארבע פעמים בחלל, ובמצטבר בילה מחוץ לכדור הארץ 520 ימים. 

קלי, שכבר ישן בלא מעט מקומות יוצאי דופן גם על כדור הארץ – ביניהם מחנה הבסיס של האוורסט ואפילו תא טייס של מטוסי קרב, החליט להנגיש את חוויותיו גם לילדים. הוא הוציא ספר ילדים שנקרא "לילה טוב, אסטרונאוט", בו דיבר על השינה שלו במקומות הייחודיים, ובפרט בחלל. הוא מספר בספרו כי בתחנת החלל הבינלאומית, מגורי צוות האסטרונאוטים לא גדולים מתא טלפון, כאשר במעבורת החלל. "אין איזור שינה פרטי. כולם ישנים קצת ביחד", אומר האסטרונאוט.

עוד הוא מספר כי בחלל, כיוון שכח המשיכה אינו חזק מספיק כדי להשאיר את הישנים במצב מאוזן, קצת יותר מאתגר ליהנות מהתחושה המרגיעה של שינה אופקית והאסטרונאוטים שישנים בשקי שינה, מוצמדים לקירות. מבין הפתרונות היצירתיים שקלי העלה בניסיונותיו להפוך את חווית השינה של האסטרונאוטים לדומה, ולו במעט, לשינה על כדור הארץ, נעשה שימוש בכבלי בנג'י להצמדתו לדופן לשם מניעת ריחוף, מה שהעניק גם תחושה הדומה לשמיכה. אמנם אין צלילים בחלל, אך בחללית יש לא מעט רעש, לכן אטמי אוזניים חיוניים כמו גם כיסוי עיניים, כיוון שהשמש מהחלל נראית בהירה ומאירה הרבה יותר משהיא נראית על כדור הארץ.

על אתגרים נוספים ישנם בשינה בחלל, לפי סקוט קלי, ניתן לקרוא בספרי החדש – ממליץ מאוד! ועד אז, לילה איכותי ושינה מדויקת לכולם.