פעמיים כי (לילה) טוב?

בעבר הרחוק, תרבויות רבות נהגו לישון בשתי פעימות בנות 3-4 שעות, עם הפסקה באמצע. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, על מקור המנהג, טענות החוקרים שמצדדים בו ומתי, אם בכלל, הוא יכול להועיל

שינה רציפה

בעת העתיקה, תרבויות רבות נהגו לישון בשני חלקים – ממש כמו הצגה בת שתי מערכות. המנהג קם אי שם בשלהי ימי הביניים ונגוז בתחילת המאה ה-19, כאשר כל "מערכה" ארכה כ-3-4 שעות שינה וביניהן הפסקה בעלת משך זמן דומה. נשמע כמו רעיון מופרך. בטח כשהוא מתנגש עם ההמלצה הרווחת לשינה רציפה של 7-9 שעות בלילה. עם זאת, יש חוקרים המצודדים בחזרה לשינה כבימי קדם, טרום אורח החיים המודרני והאינטנסיבי.

רוג'ר אקירך, פרופסור להיסטוריה מווירג'יניה, חוקר את נושא השינה המפוצלת מזה כ-35 שנים ואף הוציא ספר בנושא – "הטרנספורמציה הגדולה של השינה". במהלך המחקרים שלו, מצא מעל 2,000 אזכורים בספרות – מדעית, אמנותית ותיעודית. הוא אף מצא שבני התרבויות הקדומות האמינו שזמן הערות באמצע הלילה מוצלח יותר לעיכול ולפוריות. 

פרופ' נוסף החוקר את התחום, בנג'מין רייס הבריטי, הוציא אף הוא ספר בנושא, בו הוא מציין שהשינה המפוצלת השתרשה בתרבויות בהן היו דפוסי עבודה חקלאיים ואמנותיים בעיקר. באותם ימים, החיים לא התנהלו בלחץ שמאפיין את ימינו ואת שעות השינה ניהלו השמש, הירח והעונות.

שעות שינה

לפי אקירך, רק לאחר המצאת התאורה המלאכותית, אנשים אילצו את עצמם לישון לאורך כל הלילה – בעת כיבוי אורות. מנגד, בשנים האחרונות יש מגמת שינוי לפיה אנשים קובעים את סדר היום שלהם בצורה שיותר מתאימה להם, עובדים מהבית ומטפלים בעצמם יותר, מה שמאפשר הפגת לחצים מסוימים, ולמעוניינים בכך – שינה בשתי פעימות.

למרות הטענות של אקירך ורייס, הרפואה המודרנית עדיין מטילה ספק רב ביעילות השינה המפוצלת. פרופ' מתיו אבן מניו יורק, מומחה לפסיכולוגיה ונוירולוגיה, טוען שאין מספיק מקורות המוכיחים לחיוב את יתרונות השינה המפוצלת, ומדגיש חוסר בהוכחות מדעיות מוצקות בנושא השפעות ארוכות טווח. ד"ר ניקול אוונה, פסיכולוגית מניו יורק, מעלה טיעון הגיוני לפיו שינה מפוצלת עלולה לגרום לעייפות ונמנומים מוגברים במהלך היום ומחייבת לישון מוקדם יותר, מה שלא מתאפשר בלוח זמנים מודרני צפוף. טיפול באמצעות מעבר לשינה מפוצלת נמצא כיעיל לנדודי שינה במקרים מסוימים, היא אומרת, אך מסייגת – אם אינכם סובלים מנדודי שינה, השיטה אינה מומלצת וצפויות לכם יותר השלכות מיתרונות.

אחרי הכל, אם המנהג נגוז מעולמנו לפני יותר משתי מאות, כנראה שיש סיבה. לרובנו הוא פשוט לא רלוונטי. אז תמשיכו לישון טוב – וברצף.

לילה נפלא, רציף ומותאם לימינו.

לישון מוקדם