צלילי שינה וערות

חקר השינה לא נרדם לעולם. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, על מחקר חדש שנערך בשנים האחרונות באוניברסיטת תל אביב, המתעסק בקליטת צלילים במוח בכל המצבים בין שינה וערות ומפתיע בממצאים חדשים

צלילי שינה וערות
צלילי שינה וערות הולנדיה

עבר הלא רחוק העליתי פה את נושא המוזיקה המועדפת לפני השינה, כמסייעת להירדמות. מחקר חדש, אפילו ישראלי, מאוניברסיטת תל אביב, מגלה כי המוח שלנו לא מפסיק להגיב לצלילים גם כשאנחנו במצב שינה מלאה. עם זאת, למרות התגובה לצלילים הדומה לזו שבמצב ערות, המוח לא מזהה את הצליל בצורה קונקרטית ואין לו יכולת לסווג כל צליל ספציפי.

את המחקר הובילו ד"ר חנה חייט ופרופ' יצחק פריד, שהגיע מאוניברסיטת UCLA בארה"ב, והוא פורסם בכתב העת Nature Neuroscience. לצרכי המחקר בלבד, הושתלו אלקטרודות במוחם של הנסיינים – חולי אפילפסיה שהתנדבו להליך החריג שמסיבות הגיוניות לא ניתן לבצע. ליד מיטות הנסיינים הוצבו רמקולים שהשמיעו צלילים שונים שתורגמו לנתונים דרך האלקטרודות, כאשר הנסיינים במצבי ערות ושינה, ולאורך כ-8 שנים נאספו נתונים מכ-700 נוירונים (כ-50 לכל נבדק).

החוקרים מסבירים שלאחר קליטת הצלילים באוזן, נמסרים אותות בין נקודות בתוך המוח שעד לא מזמן סברו כי במצבי שינה, אותם אותות לא יגיעו עד קליפת המוח, כאשר בזכות המחקר הסתבר שהם יכולים להגיע אפילו לחלקים נרחבים ממנה תוך יצירת תגובה הדומה לזו שבמצב ערות.

אז למה בעצם אין לנו יכולת לזהות באופן קונקרטי את הצלילים כשאנחנו ישנים? הסבר החוקרים הוא שישנם גלי אלפא-בטא במוח הקשורים לתהליכי קשב וציפייה ולתגובות מאזורים גבוהים במוח. למעשה, תהליך העברת המידע לאותם אזורים במוח מתרחש גם באופן הפוך, בהסתמך על ידע מוקדם שנצבר במוח ולמעשה "מורה" לאזורי החושים כיצד להגיב, במה להתרכז וממה להתעלם בכל פיסת מידע שמתקבלת, כולל צלילים. פעילות מוחית זו למעשה מתורגמת כדיכוי גלי אלפא-בטא שזוהו במחקרים קודמים בנוכחות גבוהה במצבים של מנוחה עד שינה מלאה, ובמחקר זה אכן התמקדו בשוני בעוצמת הגלים בכל המצבים האפשריים מערות ועד שינה, ותגובת המוח בכל אחד מהם.

כך אנו למדים שאחד מהממצאים פורצי הדרך במחקר הוא עוצמת גלי האלפא-בטא במוח מדד כמותי ראשון לפיו ניתן לבחון את רמת התגובתיות לצלילים במצבים השונים. השלב הבא במחקר הוא מציאת דרך מדידה לא פולשנית (בניגוד לאלקטרודות), שבזכותה יתאפשרו מצבי טיפול חדשים, כמו וידוא שמנותחים נמצאים בהרדמה מלאה ומידת תגובתיות לסביבה אצל חולי דמנציה.

איזה כיף שחקר השינה, כמו המוח שלנו, לעולם נשאר ער.

לילה טוב ומרתק לכולם.

צלילי שינה וערות הולנדיה מאמר