צעד קטן לאיכות השינה

לציון 52 שנה לנחיתת האדם על הירח ובסימן הרפתקה חללית חדשה (תיכף תדעו מהי), מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, משתף בפיתוחים נבחרים שנעשו בזכות חקר החלל, וגם משפרים את איכות השינה שלנו בכדור הארץ

צעד קטן לאיכות השינה
צעד קטן לאיכות השינה מאמר

ב-20 ביולי 1969, בדיוק לפני 52 שנה (פחות כמה ימים, אבל מי סופר), נחת האדם הראשון על הירח. בין החגיגות לציון היום המיוחד הזה, מטאור קטן לחש לי שמזה זמן רב מתחילים טובי המדענים וחוקרי החלל לתכנן היטב (טוב, אין תאריך מדויק בינתיים) את האתגר הענק הבא: נחיתת אדם על כוכב מאדים.

בפרויקטים משמעותיים כאלה, לרשויות החלל והעוסקים במלאכה הקדושה הזו יש לא מעט אתגרים, הכוללים גם התמודדות עם אספקטים חיוניים כמו שגרת חיים בדרך לכל כוכב. ביניהם כמובן גם שגרת השינה של האסטרונאוטים, ולא פחות חשוב – הפיתוחים בתחום שנולדו בעקבות אותם פרויקטים, ומשמשים אותנו כיום כאן, על כדור הארץ.

מדברים כבר על תכנון לנחיתה מאוישת נוספת בירח (כרגע, אי שם ב-2024), אבל על הפרק הרפתקה חדשה ואדומה, שנראית אפשרית מאי פעם בזכות טכנולוגיות חדישות שפותחו ומשפרות את חיינו. בהתאם לחשיבות השינה האיכותית החיונית לתפקוד האסטרונאוטים, בשילוב האתגרים לייצור תנאי שינה הולמים בחלל, נולדו פיתוחים רבים, המשמשים אותנו גם על הכוכב הכחול שלנו.

כיום, ישנים האסטרונאוטים ב"תאי שינה" המכילים בעצמם גם פיתוחים רבים והמשמשים אותנו גם בכדור הארץ. מה יש שם? ככה: שק שינה, מנורה, פתח איוורור, חלון לנוף הבין-כוכבי, וגם כרית שהובילה לפיתוח משמעותי במיוחד בתחום איכות השינה בחלל – מזרן הטמפור.

חומר הגלם ממנו עשוי המזרן המפנק הזה פותח בנאס"א – ומאז הכל היסטוריה. המזרן המפנק מפזר באופן שווה לחצים על שטח הגב והגוף. כיום, שנים לא מעטות אחרי ההמצאה, מזרן הטמפור משווק בכל העולם ומשפר את איכות השינה ובריאות הגב של רבים, לא רק בחלל. בישראל, יש לי הזכות והכבוד לייצג את מזרני הטמפור.

עוד מפיתוחי החלל המשמשים אותנו גם על כדור הארץ וחיוניים לשינה בריאה יותר, קיימים מווסתי טמפרטורה שונים, בהקשר של טמפרטורה אידיאלית לשינה. בפיתוח דרכים לוויסות מעברי טמפרטורה בחזרה לאטמוספירה, נולדו השמיכות התרמיות, שכיום משרתות נאמנה רבים על כדור הארץ, בפרט באזורים קרים במיוחד.

אפילו לשנת התינוקות תרם חקר החלל. מדי טמפרטורה באמצעות האוזן, המשמשים בעיקר למדידת חום לתינוקות, פותחו בזכות חקר החלל ועוזרים לנו לטפל מהר יותר בתינוק עם חום, שמתקשה לישון.

זוכרים שגם שיפור הכושר הגופני חיוני לשינה טובה? הנה עוד פיתוח מפתיע – נעלי ספורט רבות כיום מכילות סוליות בולמות זעזועים, שפותחו להקלה על הליכה בחלל.

מכירים פיתוחים נוספים שנעשו בזכות חקר החלל ותורמים להרגלי שינה איכותיים? ספרו לי!

צעד קטן לאיכות השינה מאמר הולנדיה