קשב טוב, לילה טוב

יש אנשים שלפני שהם פורשים לשנת הלילה שלהם, פוגשים לעיתים גם אורחים פחות רצויים כמו חוסר ריכוז וקשב. אז מה עושים? מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום שינה" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, עם מה שעשוי למתן את התופעות, לקראת לילות שקטים

מאמר קשב הולנדיה
מאמר הולנדיה קשב טוב

ללילות ללא שינה יש הרבה מחירים, אחד מהם ראוי לתשומת לב: נטייה לחוסר ריכוז, מתח, פיזור קשב ועוד. יש אנשים שמציאות כזו היא הדבר הכי קרוב להפרעת קשב וריכוז. אף אחד לא רוצה להגיע לשם, אבל למרבה המזל, אם חוזרים לישון טוב, חוזרים לרוב גם לאיזון ולתפקוד טוב.


אבל מי שכבר נמצא באזור הזה, נמצא בסרט אחר. זה הולך איתו למיטה, לרצף (או אי רצף) השינה. תופעות מסוג זה פחות נוטות להירדם... אז מה קורה שם? לא מעט. נתחיל:


תופעה ראשונה: קשיי הירדמות, שלעיתים הופכים לילה רגיל לסוג של לילה לבנבן. מחשבות ודאגות, סרטים שרצים בראש ועוד תופעות שגובות לא פעם כשעה פלוס עד להירדמות. לא קל.


תופעה שניה: שינה לא שקטה. כל רעש קטן שבקטנים הופך לצרימה מטרידה והבוקר מתחיל לא פעם עם עייפות קיצונית. מה שדורש תשומת לב רבה.


תופעה שלישית: קושי להתעורר. גם אם השעון מנסה או נחוש לעורר, הם מתקשים להתעורר. ניסיונות ההשכמה עשויים לשבור שיאים גם של אדם מנומס ועדין. וכשהם כבר מתעוררים, זה עשוי לפגוש אותם חסרי סבלנות, גם עד שעה מאוחרת יחסית.  

עכשיו בואו נבדוק את הקשר בין הפרעות קשב בדרגות שונות לבין בעיות בשינה. חשוב ביותר. לפי חוקרים רבים, מדובר בשתי תופעות שקשורות זו בזו בקשר הדוק. 


איך מרגיעים וחוזרים לישון תקין יותר או אפילו ממש טוב, באמצעים קלים וזמינים?


 תתחילו עם היגיינת שינה סדירה. זה יעיל בכלל לכל מי שמבקשים לשפר את איכות השינה שלהם, אבל אנשים עם בעיות שינה כאלה או אחרות, יכולים ליהנות מהקלה עצומה. היגיינת שינה, בתמצית: סדר יום קבוע שכולל (רצוי) פעילות גופנית סדירה – ובעיקר, קצת לפני השינה, מתחיל טקס רגוע ונעים של הורדת קצב וכניסה למוד של טרום שינה טובה: כמובן מקלחת הגונה (או אמבטיה מרגיעה), צחצוח שיניים, מוסיקה רוגעת בחדר השינה עצמו (תחשיכו, כן?), קריאת ספר שעשוי בלקחת אתכם לסיפור חדש חיצוני למחשבות שלכם. וגם בלי קפאין ואלכוהול, בוודאי לא ממש כשעתיים לפני הכניסה למיטה. 


אז קצת משמעת בסיסית, ואתם עשויים להקל משמעותית את תהליך הכניסה לשינה בריאה. זה עשוי לעבוד לכם כמו קסם. תנסו את זה כבר הלילה.

מאמר קשב טוב הולנדיה פורום שינה