שגרה זה טוב?

לרוב, שגרה מאפשרת לתפקד ומאזנת אותנו ואת ילדינו. אבל לפעמים השגרה נשברת, ואחד הקשיים המרכזיים: שינוי שגרת השינה. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום שינה" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, מסביר וממליץ מה לעשות בשבירת שגרה. הכל בספרו החדש: "ילדים, עכשיו לישון!"

ספרו החדש ילדים עכשיו לישון
חילוף לשעון קיץ

אירועים כמו חגים, תקופות למידה מהבית או חילופי שעון לרוב מגיעים עם שבירת שגרה בסדר היום של הילדים ושלנו כהורים. מצב די מאתגר שלפעמים בא לנו שייגמר. אחד ההיבטים הבולטים בהשפעת שינוי השגרה הוא השינה של הילדים שלנו. מה אנחנו, כהורים, יכולים לעשות על מנת לחזור לשגרת השינה כמה שיותר מהר?


חזרה למסגרות – לאחר 'חופש' ארוך או תקופת לימודים (מאולצת) מהבית, מומלץ להיערך מראש כמספר ימים לפני. בדומה לימי חילוף השעון, כדאי להקנות מחדש הרגלי שינה לשגרה שאליה התגעגענו. גם כאן, שווה להסביר לילדים על החשיבות לישון כמו שצריך לפני החזרה למסגרות. מומלץ להיעזר בטבלת שעות ההשכבה והשינה המומלצות לפי גיל. למי ששכח, הטבלה הפרקטית נמצאת בקבוצת הפייסבוק "פורום השינה של ישראל".


לילה עם סבא וסבתא – "לילה אחד שקט", לפעמים זה כל מה שמתחשק להורים אחת ל... או שסתם לא מתאפשר להרדים את הקטנטנים. ואז: סבא וסבתא שנחלצים לעזרה הם לא פחות מנכס. אל תשכחו להודות להם. לילה כזה משמח את כולם – יום חופש להורים, ובילוי משותף לסבא וסבתא ולנכדים. ובכל זאת, גם זו חריגה מהשגרה ועדיף להיערך אליה מראש. הנחו את ההורים שלכם לשמור ככל הניתן על תנאי שינה כמה שיותר דומים לאלו שבבית, הביאו לילד חפץ שינה – צעצוע, שמיכה או מוצץ שהוא יודע לקשר לשעת ההשכבה ויקל עליו להירדם.

המלצה נוספת לקראת שינה אצל סבא וסבתא – הגיעו עם הילד להוריכם ללילה אחד משותף, וערכו את טקס ההשכבה יחד איתם, שיוכלו ללמוד אותו. אם למרות זאת, ההורים שלכם בוחרים לנהוג מעט אחרת, ותרו ואל תתווכחו, במידה ולא מדובר במחלוקת קריטית. סמכו עליהם, גם הם היו פעם הורים לזאטוטים. באי הסכמה מהותית מבחינתכם, הסבירו להם ובקשו מהם שיכבדו את גישתכם ההורית.


שעון קיץ או חורף – רווח או הפסד של שעה יכול להשפיע בעיקר אצל תינוקות, שיסתגלו לשינוי רק לאחר כשבוע, כשאנחנו כמבוגרים, נתרגל תוך עד יומיים. תינוק שהתרגל להתעורר בשעה מסויימת, פתאום יתעורר שעה קודם או יירדם שעה אחרי. לילדים יותר גדולים אפשר להסביר על השינויים והסיבות, ולתינוקות, שווה לשנות בהדרגה בשבוע הקודם את שעת ההשכבה. רק תהיו סבלנים – זה בסוף יסתדר בעצמו.


הורים, רוצים לנהל היטב את שגרת השינה של הילדים? הכל בספרי החדש. חפשו בגוגל "ילדים, עכשיו לישון!"

ניהול שגרת שינה לילדים