שינה בזוג או פרט?

שינה בזוג לאורך שנים לא תמיד מאוזכרת לחיוב, אבל בעשור האחרון היא זוכה לתהילה. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, על הסיבות (ואיך כדאי) לישון בזוג, וגם: מה תנוחת השינה מעידה על מערכת היחסים

שינה בזוג או פרט
שינה בזוג או פרט הולנדיה

לאורך שנים היה נהוג לחשוב ששינה בזוג פחות אידיאלית משינה ביחיד. למה? הרבה סיבות: פרטנר נוחר, ריבים על השמיכה, אי הסכמה על טמפרטורת החדר הרצויה, ואי חפיפה בין שעות השינה. בעשור האחרון אפשר להבחין במגמת שינוי, ויתרונות השינה בזוג מקבלים מקום של כבוד.

ד"ר ונדי טרוקסל, חוקרת מדעי ההתנהגות אמריקאית, הבחינה שרוב מחקרי השינה מתייחסים לשינה כפעולה הנעשית ביחיד, למרות שרוב העולם ישן בזוג. היא שילבה תוצאות ממחקרי השפעת השינה על התפקוד עם תוצאות מחקרים לפיהן זוגיות מאושרת משפרת את הבריאות, ומתוכם הניחה ששינה זוגיות טובה משפרת את המדדים – הנפשיים, הבריאותיים והתפקודיים.

ממצאי המחקר של טרוקסל הוכיחו שההנחה שלה אכן נכונה, והתמקדו בעובדה ששיפור איכות השינה נובע מזוגיות מאושרת, ולא מכל זוגיות, ויותר מזה, הטענה עובדת באופן דו-כיווני: הזוגיות מושפעת לטובה מהרגלי שינה טובים, ו...נו? ההשפעה הגדולה יותר היא דווקא על גברים.

מחקר נוסף בנושא שינה זוגית נערך על-ידי קורין סוויט, פסיכולוגית בריטית אשר חקרה את תנוחות השינה של זוגות (גבר ואישה) וחיפשה את הקשר בינם לבין איכות הזוגיות. היא מצאה שזוגות מפתחים הרגלי הירדמות בהתאם למשך הזוגיות, לנסיבות ולאופי של כל אחד מבני הזוג ומיפתה וקישרה צורות שינה לסוגי דינמיקה זוגית במהלך היום, למשל:

גב אל גב, ללא מגע – 28% מהזוגות הנחקרים ענו שהם ישנים כך, וזה דווקא מראה חיבור זוגי מבוסס היטב בו מקבלים אחד את השנייה.

גב אל גב, במגע (18%) – בני הזוג חשים בנוח ורגועים יחד, תנוחה פופולרית לזוגות טריים.

כפיות, גבר מחבק (13%) – תנוחה קלאסית בה "הגבר מגן על האישה", פופולרית בעיקר בשנים הראשונות של הזוגיות ומצביעה על מיניות חזקה וביטחון בזוגיות.

פנים אל פנים (7%) – תנוחה שמראה על צורך באינטימיות, רצון ונטייה לשוחח במיטה.

כפיות, אישה מחבקת (5%) – תנוחה שמאפיינת קשר שבו האישה היא הדומיננטית.

פנים אל פנים ורגליים משולבות (4%) – תנוחה אופיינית לרומנטיקנים ולתחילת קשר, מעידה על קושי להיפרד.

האישה שוכבת וראשה וזרועה על חזה הגבר (1%) – תנוחה שרואים בעיקר בסרטים, אבל במציאות מאפיינת זוגות חדשים או כאלה שיודעים לשמור על האש הרומנטית לאורך זמן.

נתון מפתיע נוסף מהמחקר, היה שלמרות הכל, כ-10% מהזוגות הנשאלים ישנים בנפרד, לעתים או באופן קבוע.

מה למדתם על השינה שלכם ושל בני הזוג שלכם? שתפו אותנו.

שינה בזוג או פרט מאמר