שינה בחגים תענוג?

חגים בכלל נתפסים כמשבשי שיגרה ושינה, אבל השנה צץ לו אתגר זעיר משבש במיוחד. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום שינה" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, מכין אותנו לסדר חגים נכון כדי להבטיח שינה טובה שתשפיע על התפקוד הכולל שלנו. לחגים שמחים

שינה בחגים תענוג
איך האוכל שאוכלים משפיע על השינה

בזמנים רגילים, הערגה למנוחה המתגלגלת בחגים, ממלאת את לבנו מצד אחד, אך גם טורדת את המחשבות. סדרי עולם משתנים - ואיתם גם סדרי האכילה והשינה משתבשים. כן, חג הוא חגיגה מכל הסוגים והמינים. ולא תמיד במשמעות המילונית החיובית. אבל השנה אנחנו בעידן משובש ומאותגר במיוחד. מקבלי ההחלטות ו/או הנגיף המוכר עושים לנו גם סדר-סגר בחג, בחגים. איש לא יודע מה יילד יום – או לילה. איש אינו יודע מתי כל זה יסתיים. וזו כבר חגיגה שדורשת היערכות והכוונה: איך עוברים כל התכנסות בשלום. במנוחה יחסית. ברוגע. גם אם באופן יחסי.


נחזור לאתגרי השינה ה"רגילים" בעתות חגים, שמוגדרים לא פעם כ"חגי שיבוש שיגרה" בלי קשר לאתגר העולמי התורן: האירוחים המאוחרים דוחים את שעת השינה של כל בני המשפחה ודוחים את שעת ההשכבה של הילדים (בעיקר הקטנטנים). יותר רעש, אורות, ריחות וידיים שרק רוצות לחבק מכל עבר, למרות כללי הסגר והריחוק החברתי. וגם אם נחגוג השנה את חג הסוכות, למשל, במעגל המשפחה הגרעיני ונקפיד יותר או פחות על הכללים, מה זה אומר, שאין אתגרי שינה? בוודאי שיש, הם רק מקבלים גוון שונה, הפעם מורכב יותר.

כמו בכל יום, בפרט בערב החג, מומלץ להיכנס לשגרת נפנופ (NAP) בצהריים, כדי להגיע לארוחת החג רעננים במידה. ואפרופו הארוחה, בבקשה לא להיסחף: אני מזכיר את ההמלצה לאכול במידה מספיק זמן לפני השינה. אז או שתאכלו חג כהלכתו "בזמן הנכון", כלומר לסיים לאכול שעתיים לפחות לפני השינה, או שתפריט הארוחה יהיה מתון יותר ולא תעמיסו על   הקיבה, מהטעם הפשוט שהיא תשדר למוח שלכם מסרים שירחיקו מכם שינה טובה. 


וזה בלשון עדינה. בלשון יותר ישירה, אתם עלולים לפגוש שיבושים והפרעות שינה. גם ככה, השעות בזמן חגים (כמו גם בחופשות) הן לא שעות "רגילות" ובמידה מסויימת עם היציאה מהשגרה אתם נכנסים לסוג מסוים של ג'טלג. בנוסף לשינויים בשעות, יש קשר ישיר בין הלחץ שמביאים עמם החגים, לקשיים בשינה, לפי סקר אמריקאי שנערך מטעם שירותי הרפואה של "Teldoc", נמצא כי 64% מהנשאלים חווים בתקופת החגים עלייה אקספוננציאלית במפלס הלחץ.  

הסכנות של שיבושים אלו: קושי בהירדמות או קושי לשמור על שינה רציפה בלילה. ואז קיימת השפעה על התפקוד הקוגניטיבי והערות בכלל. לא נחמד.

וזה הזמן לשוב ולהמליץ על כללי היגיינת השינה - לפני שנכנסים למיטה – כדי להבטיח שינה טובה: מתחילים במקלחת טובה, ובחדר השינה מוסיקה רוגעת, כיבוי אורות מלא, ו... לילה טוב. חגים שמחים בכל תנאי.

שינה על מזרני הולנדיה בחגים