שינה בנוח – לטובת המוח

אנחנו כבר יודעים מה עלול לקרות לחלקי הגוף השונים ללא שינה ראויה – אבל האם שאלתם את עצמכם מה קורה במוח? מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, על האיבר שנשאר ער, כדי שנישן טוב

שינה בנוח לטובת המוח
שינה בנוח לטובת המוח מאמר

לשינה חשיבות גדולה לבריאות, ואת זה אני לא צריך להזכיר לכם. בטח שלא את החשיבות של שינה איכותית בכמות מספקת, ולא רק "שינה" וזהו. כבר דובר רבות בעבר, גם הלא רחוק, על חשיבות השינה האיכותית לבריאות. בין אם זה כולל את בריאות הלב, הזיכרון, שמירה על המשקל, וכל מה שעלול לקרות לנו אם לא נישן מספיק, ו/או לחילופין לא נישן כראוי. רק איבר אחד חשוב במיוחד, טרם קיבל ממני התייחסות מספקת – והיום הגיע תורו.

אז... האם אתם יודעים מה קורה למוח שלנו בזמן השינה? כשכל הגוף הולך לישון, המוח עומד על המשמר ונשאר ער. הוא מנצל את הזמן ו"יוצא לסידורים". לא, הוא לא הולך לבנק, הוא מבצע פעולות כמו פליטת רעלנים שהצטברו במהלך היום, ריענון התאים האפורים, חיזוק זיכרונות חדשים, ובעצם עושה "ריסטרט" לפני יום חדש של צבירת מידע.

מה בעצם מאפשר למוח לבצע את כל זה בזמן שאנחנו ישנים? התשובה קשורה למחזורי השינה שלנו. במחזור שינה תקין בכל 4 שלבים החוזר על עצמו 4-6 פעמים בכל לילה, פעילות המוח עוברת בעצמה מספר שלבים.

בשלב הראשון, המאופיין כמצב ביניים של שינה וערות, גלי המוח פועלים יחסית במהירות, כאשר בשלב השני מאטים לקצב ולתדירות בינוניים. בשלב השלישי גלי המוח כבר איטיים והשינה עמוקה יותר, עד הגעה לשלב הבא – שלב שנת ה-R.E.M בו חולמים חלומות. לכן, מה שקורה בשלב זה? פעילות המוח עולה משמעותית.

מחקרים הראו שהשינה משפיעה על תצורת תאי העצב במוח, האחראים בין היתר על למידה וזיכרון, וכן מחלישה זיכרונות. כשאנחנו מקבלים מידע חדש, המוח בונה או מחליש קשרים בין תאי עצב, ובזמן שינה המוח יכול להפחית את כמות הקשרים שיצרנו באותו היום ונפטר מהמיותרים. 

ולמרות כל היתרונות של שינה מלאה ותקינה, נראה שהתמונה מורכבת יותר, ובמקרים מסויימים חסך שינה יכול דווקא לסייע לפעילות המוח. למשל, מספר מחקרים מצאו שדווקא חוסר שינה יכול לסייע לטיפול בדיכאון מסוגים שונים ללא תוספת טיפול תרופתי, אבל עדיין אי אפשר להסתמך על מניעת שינה כטיפול. בין היתר, כי עוד לא נמצא הגורם לתופעה זו.

בינתיים, אל תפסיקו לישון. ותישנו וטוב, המוח כבר יודה לכם.

שינה בנוח לטובת המוח מאמר הולנדיה