שינה חכמה בשמש

הקיץ מגיעהאם תהיתם פעם למה שהייה ממושכת בשמש גורמת לעייפותמומחה השינה אבי ברססטמנהל "פורום השינה של ישראלבפייסבוק ומנכ"ל הולנדיהעם תשובות לשאלה ומספר פתרונות אפשריים לשמירה על ערנות במהלך היוםלטובת שינה איכותית בלילות החמים.

בתקופת המעבר, בין האביב לקיץ, שזה ממש עכשיו, השרבים הראשונים מגיעים ואיתם אנו חשים לפעמים עייפות קלה. האם שאלתם את עצמכם פעם מדוע כשמתחילה לצוץ לה קצת שמש, אנחנו מתעייפים? הנה מספר סיבות ולבסוף פתרונות לשמירה על שינה איכותית ובריאה גם אחרי שהתעייפנו משהייה בשמש ביום קיץ חם.

כשאנחנו חשים שחם לנו, הגוף יגייס את המשאבים השונים כדי לשמור על טמפרטורה נעימה, מה שיבוא לידי ביטוי באמצעות פעולות שונות בגוף, בינהן המוכרת לנו ביותר – הזעה. הזיעה שלנו מורכבת ברובה ממים, לצד מספר מלחים, סוכרים ומינרלים נוספים שנפלטים מהגוף. כשחם לנו ובלוטות הזיעה עובדות שעות נוספות כדי לעזור לנו לשמור על טמפרטורת גוף נעימה, התהליך דורש אנרגיה מרובה וכן אנו מאבדים יותר נוזלים מהממוצע, מה שעלול להעלות את הסיכון להתייבשות, שמאופיינת בין השאר בעייפות. אז בלי קשר מומלץ לשמור על עצמנו הכי טוב שאפשר כדי להימנע ממנה.

בנוסף להשפעה הפיזית של השמש על גופנו הגורמת לעייפות, ישנם הקשרים רגשיים ופסיכולוגיים – ובדיוק כפי שאנחנו מרגישים חמים ונעים מתחת לשמיכה במיטה שלנו, כשאנחנו מתכוננים לשינה, ייתכן שהמוח כבר עושה את הקישור של תחושת החמימות עם השינה והעייפות.

אז איך נשמור על ערנות מרבית במהלך היום בימי העונה החמה, כדי שנגיע בבטחה למיטה לשינה עמוקה ובריאה בלילה? נתחיל בבסיס – שתייה מרובה של מים. מעבר לעובדה שהמים תורמים לבריאותנו וכך גם לאיכות השינה שלנו, בימים של שמש אנחנו מזיעים ומאבדים יותר נוזלים – וכאמור, מתעייפים יותר. בנוסף, השתדלו לשהות בצל ככל שניתן, בפרט בשעות השיא של השמש (שזה בערך בין 10:00-16:00), וקחו איתכם כובע ומשקפי שמש לאן שאתם רק יכולים. אם אתם מבלים בים, סביר להניח שלא צריך להזכיר לכם להימרח בקרם הגנה – אבל גם עור בריא וחיוני יותר יפחית את הסיכוי שלכם להתייבשות ולתשישות שמגיעה בעקבותיה.

המלצה נוספת היא לנסות להתאים את יום העבודה שלנו ככל הניתן – ולצאת מהבית הכי מוקדם שאפשר, לפני שהשמש מתחזקת, ולשלב בשגרת היום פעילות גופנית נהדרת לקיץ – שחייה, שתשמור אותנו בכושר (שתמיד מומלץ לשינה איכותית) ואת טמפרטורת הגוף שלנו קרירה ונעימה.

מאחל לכולנו קיץ חם ונעים, ערני במהלך היום, ושינה איכותית בלילה.