שינה טובה נולדה (ב')

חשיבותה של שינה איכותית ובריאה לאם ולעובר, במהלך ההיריון, גם השבוע במוקד. הפעם, מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, מגיש את מיטב ההמלצות המעשיות לשיפור איכות ובריאות השינה לנשים הרות – לאם בריאה ועובר בריא (חלק ב')

שינה טובה נולדה הולנדיה
שינה טובה נולדה הולנדיה מאמר

אימהות לעתיד – גם השבוע אני שמח לייעד את הכתוב לכן. בשבוע שעבר הזכרתי שמחקרים רבים מצביעים על קשרים ישירים בין שמירה על איכות השינה לבריאות האם והעובר במהלך ההיריון, ואף ששינה איכותית מגבירה את הסיכוי ללידה טבעית וסמוכה ככל הניתן למועד המתוכנן. אבל מה פרקטית ניתן לעשות כדי לשמור על עצמכן ועל הבייבי שבבטן? כיצד להירדם ולישון טוב לאורך תשעת החודשים הללו? הנה לכן מיטב טיפים ועצות ללילות שקטים ורציפים ככל הניתן, המורכבות בבסיסן מהרגלי היגיינת שינה בריאים, תנוחות שינה והתאמות מיטביות נוספות.

בראש תנוחות השינה המומלצות עומדת דווקא שינה על צד שמאל כשהרגליים מכורבלות מעט. בתנוחה זו מתייעלת זרימת הדם לאיברים בגוף כמו הכליות, הלב והרחם ואף העברת הנוטריינטים והחמצן הישירה לעובר משתפרת. בשל מיקום האיברים, האידיאל הוא שינה על צד שמאל, אבל גם שינה בתנוחה כזו על צד ימין מתקבלת על הדעת. המלצה נוספת היא שימוש בכריות נוספות לתמיכה בחלקי הגוף השונים. אם בחרתן לישון על הצד, כרית קטנה יותר בין הברכיים, למשל, תעשה פלאים ותשחרר לחצים על הגב התחתון. באתר הולנדיה יש מבחר כריות, וחלק גדול מהן יוכלו לשרת אתכן – במהלך ולאחר ההיריון.

מנגד ההמלצה לשינה על הצד, נמצאת המלצה להימנעות משינה על הגב, ככל שההיריון מתקדם, משום שתנוחה זו מגבירה לחץ על הגב ועל ורידים עיקריים בגוף. את השינה על הבטן, אני מניח שאני לא צריך לציין כפחות מומלצת, וכנראה שתימנעי ממנה בין כה וכה – כי היא פשוט לא נוחה כשהבטן גדלה.

בבחינת היגיינת השינה במהלך ההיריון, החשובה לא פחות, מומלץ להקפיד על טמפרטורת חדר השינה – מוטב שתהיה קרירה יחסית, בגבולות המומלצים. בנוסף, מומלץ שתקפידי יתר על המידה על זמני שינה וערות קבועים, תוך שילוב NAP (נמנום) בשעות כמה שפחות סמוכות למועד השינה. הפחיתי מזונות כבדים, חריפים וכמובן קפאין ככל ששעת השינה מתקרבת, ושתי מים, והרבה – אך בבקשה הפחיתי ככל שהשעה סמוכה יותר לשעת השינה שלך. ואיך אפשר ללא ההמלצה הגורפת שלי להדיר מחלל השינה מסכים כמו סמארטפון, לפטופ ועוד – רלוונטית תמיד, גם בזמן ההיריון.

לילות טובים ושקטים, אימהות, עוברים ותינוקות יקרים, ושתהיה לידה קלה.

שינה טובה נולדה הולנדיה פורום שינה