שינה להורים לחיים משופרים

אתם, ההורים, תעשו הכל כדי שהבייבי שלכם יירדם. גם על חשבון השינה שלכם, וחבל. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, על חשיבות השינה האיכותית, גם להורים. הכל בספרו החדש: "ילדים, עכשיו לישון!"

שינה להורים לחיים משופרים
שינה להורים לחיים משופרים הולנדיה

הורים רבים חרדים כל כך לשנתם הערבה של הילדים שלהם, עד כדי כך שכבר לא חשובה להם השינה שלהם עצמם. אני מכיר את זה היטב – בעוד השינה של הילדים קדושה, בשינת ההורים לא נורא לפגוע. נכון? לא נכון.

כמי שמכיר את העולם הזה כמו את כף ידי, אני יכול לומר בבטחה – שינה טרופה אצל הורים יכולה להוות מקור לקושי בהתנהלות המשפחתית ובמסוגלות להעניק לילדים הורות שמחה, בריאה ואיכותית.

מרבה שינה, מרבה אהבה – כמו אצל הילדים, היעדר שינה של ההורים יכול להפוך לנטל משפחתי ולהשפיע לרעה על תפקודם, מה שמשפיע ישירות על הילדים, כמובן. השינה מתקצרת – הפיוז מתקצר, והדרך לעימותים, בין ההורים לילדים ובינם לבין עצמם, קצרה מתמיד. וזה אפילו מוכח: כשבני זוג ישנים טוב יותר, מערכת היחסים שלהם טובה יותר. למשל, במחקר משנת 2014, שבדק קשר בין איכות הזוגיות ואיכות השינה, נחקרו 70 זוגות שהתבקשו לדבר על המקור העיקרי לוויכוחים ביניהם ולנסות לפתור אותו, ובמקביל לספר על הרגלי השינה שלהם. ככל שדווח מחסור בשעות שינה, דווחו יותר רגשות שליליים, והזוגות שישנו טוב יותר הצליחו לפתור ויכוחים יותר בקלות.

בדרך להרחבת המשפחה – חשוב שתדעו, שפגיעה באיכות השינה הוכחה מחקרית כמי שעלולה לפגוע גם בפוריות, בקרב נשים וגברים. במחקר שפורסם בכתב העת SLEEP, נבדקו נשים בעלות הפרעת שינה ונשים בעלות שינה תקינה. הסובלות מהפרעות השינה נמצאו בסיכון גבוה פי 2.7 לבעיות פוריות. בסיכום ממצאי ועדת המחקר הופיעה בין היתר, לנשים בגיל הפוריות, המלצה ללכת לישון מוקדם יותר. ומה לגבי הגברים? במחקר אחר, נשאלו כ-1,000 גברים אודות הרגלי שינה ועברו בדיקת זרע. איכות הזרע של הגברים ששנתם מופרעת הייתה נמוכה משמעותית מזו של הגברים ששנתם תקינה.

כך לא נוהגים – לפי נתוני ארגון השינה העולמי, שאני נציגו בישראל, מספיק לישון שעה אחת בלבד פחות מן הממוצע (7 שעות) כדי להעלות את הסיכון למעורבות בתאונות דרכים. בבדיקת תיעודים משטרתיים של תאונות דרכים, התבקשו הנהגים לדווח על שעות השינה שלהם ב-24 השעות שקדמו לאירוע, ונמצא שככל שישנו פחות שעות, עלה הסיכון שלהם להיות מעורבים בתאונות דרכים. הורים, אני מקווה שגם זה יהווה לכם אור ירוק לשינה איכותית.

ועל מה עוד חשוב שלא תוותרו למען ילדיכם ולמענכם, כהורים? הכל בספרי החדש "ילדים, עכשיו לישון!"

שינה להורים לחיים משופרים מאמר