שינה מהחלומות? תתרגלו יוגה

שינה מהחלומות? תתרגלו יוגה

מומחי יוגה מגדירים אותה גם כ"שינה מודעת". יום היוגה הבינלאומי שחל השבוע, מאפשר הצצה מרתקת למספר תרגילי יוגה פשוטים שיסדרו לכם שינה עמוקה. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום שינה" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, עם חיבור פרקטי בין יוגה לשינה מהחלומות

שינה מהחלומות תתרגלו יוגה

יוגה, לא מה שחשבתם. לא בהכרח. כי לא חייבים ממש לעופף בתרגילים מורכבים ונשימות עמוקות, כדי להבין את הקשר המרתק בין היוגה לאיכות השינה שלכם. לפני הכל, יש לתרגול יוגה, רשימת יתרונות ארוכה ארוכה, כמו חיזוק המערכת החיסונית, הרחבת טווח התנועה, פיתוח שרירי ליבה, הורדה ברמת הסטרס ופיתוח יכולות הקשב והריכוז. אבל יתרון פרקטי שנוגע בכל אחד: יוגה אכן משפרת משמעותית את איכות השינה.  


התכנסנו לעניין הזה היום מהטעם הפשוט: יום היוגה הבינלאומי חל השבוע, וזו הזדמנות לשתף אתכם במספר תרגילים פשוטים ומרגיעים, שיקצרו לכם את הדרך לשינה עמוקה עמוקה.


הקשר הטבעי בין יוגה לשינה מוגדר גם על-ידי יוגיסטים כ"שינה מודעת" או "חלימה מודעת". כלומר, אתם מתרגלים (כמובן, לא אחת לשנה), ונמצאים במצב תודעתי ער, עמוק ורגוע. מכאן לגלוש לשעות שנועלות את היום לשינה טובה, נראה כמו עניין טבעי.

אתם יכולים לתרגל, זה פשוט:


"תנוחת הילד" (Balasana) מומלצת במיוחד משום שהיא נחשבת לקלה לביצוע ואפקטיבית במיוחד להכנסת הגוף למצב מנומנם. לביצוע התנוחה, שכבו על הבטן תוך כדי הצמדת הברכיים לחזה, מתחו את הזרועות קדימה ואת עצם הזנב לאחור. שהו בתנוחה כמספר דקות ונשמו לתוכה. ניתן לבצע את התנוחה על גבי מזרן השינה שלכם ולאחר מספר דקות לעבור לתנוחת השינה האהובה עליכם.


מדיטציה: תרגול מדיטציה עשוי לתרום להורדת רמת הסטרס ולהשקטת המחשבות, שפעמים כה רבות מחבלות לנו באיכות השינה. כשאתם מבצעים את תרגיל הנשימה, עצמו את העיניים ומקדו את הקשב שלכם בנשימה ובתחושות הגופניות המתלוות אליה. במידה והקשב שלכם הולך לאיבוד, אל תילחצו, פשוט נסו בעדינות למקד אותו בחזרה אל עבר הנשימה. 

איך יוגה עוזרת לחלומות טובים

תרגילי נשימה: מחקרים מראים כי תרגילי נשימות מרגיעים את מערכת העצבים, מאריכים את זמן השינה ותורמים להירדמות קלה. לכן, נסו להקדיש מספר דקות לפני השינה לנשימות בטניות. מקמו את הידיים מעל הבטן והרגישו כיצד חלל הבטן מתמלא באוויר בזמן השאיפה ומתרוקן בעת הנשיפה. ובכלל, תרגילי נשימה מומלצים כשיגרה יומיומית. זה טוב למהלך היום, לקראת השינה וגם לנשמה.


אל תתנו להוראות הפשוטות להטעות אתכם, שינוי הרגלים הוא אף פעם לא מיידי, גם כשמדובר בהשקעה של מספר דקות בודדות ביום. יחד עם זאת, אתם עשויים לחסוך מעצמכם זמן ותסכול רב שנובע מהמאבק היומיומי בדרך להירדמות. 


ההשקעה תשתלם לכם.