שינת לימודים מוצלחת

שנת הלימודים מתחילה. איך נעזור לילדינו לצלוח אותה היטב? מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, מסביר על מחקרים שהוכיחו את הקשר בין שינה איכותית של ילדים והצלחתם בלימודים לאורך השנים - וכמובן גם כמה טיפים

איך כל זה קשור להצלחת הילדים שלנו בלימודים? כאמור, רבים המחקרים שמצאו קשר ישיר בין שינה איכותית והצלחה בלימודים של ילדים בגילאים שונים. קשר של יחסי גומלין נמצא בין שינה איכותית ואינטליגנציה, תפיסה מרחבית, זיכרון, שיפור הריכוז ויכולות קוגניטיביות כלליות. מחקר מ-2020 הראה ששינה איכותית כבר בגיל מוקדם, ביכולתה להשפיע על ביצועים לימודיים של ילדינו מהיסודי ועד התיכון ואף אחריו.

אין צורך להזכיר את חיוניות השינה לגדילה והתפתחות פיזית של ילדים בכל הגילאים – מפעוט ועד מתבגר שהולך לישון מאוחר יחסית. הנה משהו שאולי לא ידעתם – כ-90% מהורמון הגדילה מפורש במהלך השינה, בשלב השינה העמוקה, מה שבאמת הופך את השינה למאוד חשובה לתפקוד הילדים. מחקר מ-2021 שפורסם במגזין רפואת הילדים "Pediatrics", הראה קשר ויחס ישר בין הימצאות הורמון הגדילה ושינה מספקת אצל ילדים בני 9-11. מחקר נוסף שנערך שנה קודם על ילדים בגילאי 8-12 הראה את אותו קשר.

לכן, הורים יקרים, אתם מוזמנים להשתמש בשלל הטיפים והעצות שלי לשיפור שנתם של ילדיכם, כדי שיצליחו יותר בלימודים. בספרי "ילדים, עכשיו לישון!" טיפים רבים בעניין, בחלוקה לנושאים שונים. ההמלצה הראשונה היא כמובן בניית שגרת שינה וערות למהלך שנת הלימודים – לשלב פעילות גופנית שהילד אוהב, ארוחות מזינות ומסודרות, פחות צפייה במסכים בשעות מאוחרות, ועוד. כל המידע הנדרש – בספריי. אפילו בפורום השינה של ישראל בפייסבוק קיים חומר קריאה חשוב. אגב, לגבי ארוחות – אתם זוכרים, שלנו, כמבוגרים, מומלץ בכל לשון להפחית עד להימנע מקפאין בסמוך לשעות השינה, אז כמובן שגם לילדים. ההמלצה היא להימנע ממנו בשעות ממש מוקדמות, ועבורם אפילו כבר בצהריים, ואם שאלתם את עצמכם איפה יש קפאין במזונות ומשקאות שגם ילדים צורכים, אז בבקשה: גם בקולה, תה, משקאות אנרגיה וכן בשוקולד ובנגזרותיו.

אז לכל הילדים וההורים – ש(י)נת לימודים מוצלחת.