שיפור לפני השינה

כל ילד אוהב להפליג בדמיון עם סיפור לפני השינה. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, על טקס השינה ועל ההשפעות החיוביות של סיפור טוב על חלום טוב. הכל בספרו החדש: "ילדים, עכשיו לישון!"

שיפור לפני השינה
שיפור לפני השינה הולנדיה

הסיפורים האהובים, כידוע, לוקחים את הקטנטנים לעולמות הדמיון שלא תמיד זמינים להם במהלך היום. אבל מהן שאר ההשפעות החיוביות של סיפור לפני השינה?

קשר משפחתי – מהיותו חלק מטקס השינה, גם לסיפור יש את חלקו בהקניית הרגלים לשינה איכותית. מומלץ להתחיל לקרוא לילדים סיפור כבר כשהם תינוקות רכים. גם אם הם לא מבינים את המתרחש בסיפור, הקראה נעימה ונינוחה תוך הענקת תשומת לב מלאה מצד ההורים, מרגיעה אותם ומחזקת את הקשר בין ההורים לילד, וכן מגבירה את תחושת הביטחון של הילד בהורים בהמשך החיים.

סיפור טוב, חלום טוב – למה ילדים אוהבים סיפור לפני השינה? אנחנו כבר יודעים, כשמדובר בסיבות מהמודע. אבל כנראה שלא תיארתם לעצמכם שהסיפורים תורמים גם בתת המודע של ילדיכם, המתחילים לחלום כבר מהשנה הראשונה לחייהם. לפני שהם לומדים לדבר, הם מבטאים את התחושות שלהם מהחלום בתגובות כמו בכי או צחוק, וניתן להבחין אם הם רגועים או מתוחים. כאשר אתם, כהורים, מקריאים לזאטוטים סיפור לפני השינה, החלומות שלהם מושפעים לטובה, והם יתקשרו לכם את זה בהתאם. הרי זה לא סתם שגם אנשים בוגרים מעדיפים להימנע מצריכת תכנים המעוררים רגש שלילי כמו עצב או פחד, בסמוך לשעות השינה, כדי להימנע מסיוטים.

שיפור כישורי השפה – ההיגיון אומר שככל שהילד ייחשף לאוצר המילים שבסיפורים, הוא ימשיך להתפתח, ובפרט כשמדובר בילדים בעלי קשיי שפה כמו דיסלקציה או קשיי קריאה שונים. לרוב, ילדים אלו, גם אחרי רכישת מיומנות וכתוב, יתקשו בקריאה, וכשיקריאו להם את הסיפור, הם יוכלו להתרכז בעלילה וליהנות ממנה בלי להתעכב על מילים שמבלבלות אותם, וכך "יספגו" את הסיפור ותרומתו ברמה מיטבית.

מחקרים מראים שבנוסף ליתרונות הללו, הקראת סיפורים לפני השינה (או סתם לאורך היום), משפיעה לטובה על המוטיבציה של הילדים להתחיל ולקרוא ספרים בעצמם ברגע שירכשו מיומנות קרוא וכתוב, מה שכמובן מפתח להם גם את היכולת הקוגניטיבית.

עד אז, חשוב להתאים את הסיפור המוקרא לגיל הילד, ליכולת ההבנה וההתפתחות שלו, ולתחומי העניין שלו (מגיל מסוים). הורים מסוימים אפילו לוקחים את הקראת הסיפור לפני השינה צעד אחד קדימה, וממציאים, לרוב בשיתוף הילד, סיפורים מחיי היומיום, שבהם הילד הוא הגיבור. אולי שווה גם לכם לנסות את זה עם הקטנטנים שלכם.

מחפשים סיפורים מעניינים להקריא לילדים לפני השינה? מחכה לכם הפתעה בספרי החדש "ילדים, עכשיו לישון!"

שיפור לפני השינה מאמר הולנדיה