שמים לב להרגלי השינה

שינה טובה עושה טוב על הלב, תרתי משמע. מחקרים מהעשור האחרון מראים שבריאות הלב מושפעת מהשינה שלנו. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום שינה" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, בא להסביר בעברית (ולא במחקרית) על הקשר בין בריאות הלב ואיכות השינה.

שמים לב להרגלי השינה
שמים לב להרגלי השינה מאמר הולנדיה

כשמדברים על איכות השינה, לרוב מתייחסים, לשגרה ולרמת הפעילות הגופנית, אבל לא מדברים על השפעת איכות השינה על הלב. וחבל, כי מדובר באחד מהאיברים החיוניים בגוף, אם לא ה-. אחד המחקרים, דווקא די חדש, מ-2019, מציג קשר ישיר בין איכות השינה ובריאות הלב.


המחקר נערך בקרב בני 40-69, ומראה לנו ששינה של 6-9 שעות היא בדיוק מה שאנחנו צריכים. גם אלו שישנו מתחת ל-6 שעות וגם אלו שישנו מעל 9, העלו את הסיכון להתקף לב. כך שזה עובד לשני הצדדים. עם זאת, נראה שהבעייתיות גדולה יותר בשינה מועטה מידי. למשל, היא גורמת לגוף להפריש הורמונים וחומרים אחרים שעושים נזק לטווח הרחוק, ואם זה לא מספיק, מגדילים את הסיכוי ללחץ דם גבוה, ומשם הדרך לבעיות בכלי הדם קצרה ולא כיפית.


לא מדובר רק בכמות שעות השינה, אלא גם באיכות שלה. בין המחקרים שנערכו לאורך השנים, נמצא שגם הפרעות שינה כמו דום נשימה מעלים את הסיכוי להתקפי לב. אין צורך בהפרעת שינה חמורה כדי להיות בסיכון – מספיקה שינה באיכות ירודה ואנחנו כבר בסיכון הזה.

בריאות הלב היא לא רק דאגה של מבוגרים. גם פיתוח הרגלי שינה, איך נאמר, לא משהו, ישפיעו בהמשך. בני נוער שפיתחו הרגלי שינה פחות מוצלחים סבלו כמבוגרים מלחץ דם וכולסטרול גבוהים יותר, נטו יותר לעלייה במשקל, חוו יותר מקרים של סכרת סוג 2 ונמצאו בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם נוספות. וזה בטח לא יפתיע אף אחד, אבל גם המצב הנפשי מושפע לרעה משינה באיכות ירודה, כך לפי המחקרים.


ומה בתכל'ס? לבני נוער מומלץ לישון 8-10 שעות שינה, למבוגרים 7-9, ולקשישים 7-8. בפועל, כשליש מהאוכלוסייה לא ישנה את כמות השעות המומלצת.


והנה בשורה משמחת לחובבי השנ"צ – החוקרים לגמרי בעד, אחרי שראו שגם שינת צהריים קצרה של שעה עד שעתיים מפחיתה עוד מהסיכון למחלות לב.


עוד אחת מתוצאות המחקרים שבלטה במיוחד, הייתה נטייה מוגברת לעלייה במשקל בקרב בעלי שינה לא איכותית/מועטה, אבל זה כבר נושא בפני עצמו, ונרחיב עליו בהמשך.


אני פונה ללב שלכם - או שהלב שלכם פונה אליכם – פשוט תדאגו לאיך ולכמה אתם ישנים.

שמים לב להרגלי השינה הולנדיה