שנת חורף לאסטרונאוטים

העוסקים במציאת פתרונות לשיפור איכות השינה במשימות חלל עתידיות, מצאו כיוון מבעלי החיים הישנים שנת חורף. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, על מהו ה"טורפור" ואיך ישפר את איכות השינה במשימות למאדים (וגם בכדור הארץ)

בשנים האחרונות, נאס"א וסוכנויות חלל נוספות ברחבי העולם, בשילוב חוקרים ומדענים במגוון תחומים, מראים לנו, בדיוק כמו בספרי החמישי, איך "החלל משנה את חיינו" ופתרונות שונים למען שיפור איכות השינה במשימות חלל שונות נמצאים בפיתוח, בפרט בהקשר למשימת החלל העולמית המתוכננת בשנים הקרובות – נחיתת אדם על מאדים – וכתוצאה ישירה גם לשיפור איכות השינה כאן בכדור הארץ. ואם נחזור למשימת המאדים, יש המדענים שואפים להגיע לפתרון דומה ככל הניתן לתרדמת ארוכה שלא תשפיע על מערכות הגוף, כמו אלו שאנחנו רואים בסרטי מדע בדיוני.

במחקרים השונים שמתבצעים כדי לקרב אותנו לפתרון שכזה, נמצא שבעלי חיים מסוימים, כמו סנאי קרקע הישנים שנת חורף, לא מתייבשים למרות שהם לא שותים לאורך כל התקופה ולמעשה הם עוברים בין מצבי שינה וערות, כאשר המצב העיקרי הוא מצב ביניים השקול לנמנום או תרדמת זמנית, מערכות הגוף בו פועלות בהילוך איטי משמעותית כולל ירידת טמפרטורה ל-4 מעלות צלזיוס (כאשר טמפרטורת הגוף השגרתית של סנאי הקרקע זהה לשל אדם, כ-37 מעלות צלזיוס). מצב הביניים הזה נקרא "טורפור" (Torpor) ויכול להימשך עד 18 יום ברצף, כאשר בין טורפור אחד למשנהו הגוף יכול להימצא במצב הדומה לערות מלאה לאורך עד 48 שעות.

כדי שאסטרונאוטים ייכנסו למצב טורפור, הם יצטרכו להוריד את טמפרטורת הגוף הפנימית ב-12 מעלות צלזיוס, מה שכנראה יתרחש בעזרת קירור האוויר מסביב, בתאי צינון ייחודיים או באזור ייעודי בכלי התעופה, וכן יהיה צורך להיעזר באמצעים חיצוניים שישאירו אותם חיוניים כמו הזנה באינפוזיה. בניגוד לשאיפה זו, אין לטורפור יכולת להאט את הזדקנות האדם, אך מאחר והוכח כי בעלי חיים הישנים שנת חורף נוטים לתוחלת חיים ארוכה יותר, ייתכן שהאטת המערכות בגוף בשנת החורף תאט, ולו במקצת, את ההזדקנות.

אבל כל זה לא יספיק כדי לשלוח אותנו בעתיד לטיולים של עשרות שנים בחלל עמוק. זה ידרוש להקפיא אסטרונאוטים ולהחליף את דמם בחומר שלא קופא, אחרת התאים שלהם יתפוצצו. לא פתרון ישים. טורפור, לעומתו, למרות שהוא לא יעצור את ההזדקנות, הוא בעל פוטנציאל רב ואף יכול לשמש לא רק לחקר החלל. למשל – לטיפול בחיילים פצועים בשדה קרב עד הגעת עזרה. חוקרים מעריכים שהטורפור יוכל לשמש אותנו כבר בתחילת שנות ה-30 של המאה הנוכחית, לקראת המשימות הראשונות למאדים.

ועד אז, שננצל היטב את השינה האיכותית והבריאה שלנו בכדור הארץ. לילה טוב חברים.