שנת חורף קדמונית

לפעמים אנחנו קצת מקנאים בדובים, שישנים כל החורף. ומה מסתבר? שאבות אבותינו הקדמונים כנראה ישנו גם הם שנת חורף, ממש כמו הדובים. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, מצא מחקר אנתרופולוגי שסובר כך – וגם מסביר למה

שנת חורף קדמונית
שנת חורף קדמונית מאמר

קיימים לא מעט מינים של בעלי חיים שישנים שנת חורף. לפעמים הסערות המשתוללות בחוץ, הגשם שגורם לרצות להישאר מתחת לשמיכה והשמש ששוקעת מוקדם – גורמים גם לחובבי הקיץ קצת לקנא באותם בעלי חיים. דובים, למשל, על סוגיהם השונים – החיה המפורסמת ביותר בשנת החורף שלה. אבל, ויש אבל, זה לא שהם לילה אחד פשוט הולכים לישון ולא מתעוררים לאורך כל החורף. הם מכינים את עצמם לשינה הזו, הגוף שלהם מותאם לכך.

כבני אדם מודרניים, גופנו, איך נאמר, קצת פחות מותאם לשנת חורף. יש שיגידו "חבל". מסתבר שלא כך הדבר לאורך כל הגלגולים שלנו. מחקר אנתרופולוגי גילה שיש סיכוי מאוד סביר שלפני כ-400 אלף שנה, בני האדם הראשונים – הניאנדרטליים, ממש כמו הדובים ישנו שנת חורף. כמו שגוף הדובים מכין את עצמו לשנת החורף ומאט את קצב חילוף החומרים, גם בגופם של האנשים הקדמונים שטרם שקעו בתרדמת חורף, התבצע תהליך דומה.

התגלית הזו נחשפה בזכות מצבור עצמות שנמצאו בקבר המוני קדום בצפון ספרד. אותו אתר ארכיאולוגי נחשב לאוצר של ממש לחוקרים, וכבר סייע במחקרים וסברות שונים אודות האבולוציה האנושית והתקדמותה ביבשת אירופה, ובין היתר נמצאו בו בעומק של כ-15 מטרים, שיניים ועצמות בני יותר מ-400 אלף שנה. מאובנים מתקופות שונות שנמצאו באיזור נחקרו והתגלו כשייכים לבני האדם הראשונים, הראו בבירור כי צמיחת העצמות פוסקת בחודשים מסוימים – בדיוק כמו אצל בעלי החיים שישנים שנת חורף. יותר מזה, נמצאו פציעות עצם שדומות לאלו שהתפתחו לעתים אצל דובי מערות קדומים שכבר נכחדו, אך בימיהם ישנו שנת חורף.

בין מסקנות החוקרים, נדמה היה שהמזון באזור לא הכיל מספיק שומן בכדי לשמור על גופם של הקדמונים בחורף, מה שפרקטית גרם להם לפתח את המנהג כפתרון יחידני לשרוד את ימי הקור. המאמר בעקבות המחקר פורסם במגזין אנתרופולוגיה עולמי, שם אוזכרו גם סוגי יונקים דווקא ממשפחת הקופים – כמו למורים, שישנים שנת חורף. למעשה, הוסק שהבסיס הגנטי והפיזיולוגי המאפשר שנת חורף נשמר בגופם של יונקים רבים, ביניהם בני האדם הקדומים. למרות זאת, הממצאים שהתגלו מהעצמות ממשיכים להיחקר עד גיבוש מסקנות סופיות.

ומה איתכם, הייתם מתחלפים עם הניאנדרטליים ויוצאים לשנת חורף? כך או כך, מאחל לכולנו שינה טובה וחורף חמים ונעים.

שנת חורף קדמונית מאמר הולנדיה