שעון חורף, רווחים נטו

זהו, עברנו לשעון חורף וקיבלנו מתנה: שעת שינה נוספת. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום שינה" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, תוהה מדוע להסתפק בשעת שינה נוספת - רק פעם בשנה? וגם עונה על השאלה: איך מתמודדים עם השפעות תזוזת שעת השינה על הגוף והנפש



מאמר פורום שינה הולנדיה
מאמר פורום שינה הולנדיה

מדי שנה, בטקס "העברת המשמרות" משעון קיץ לשעון חורף, מתעצמת לה אצל רבים שמחה גדולה על תוספת שעת שינה חד-פעמית וחד-שנתית. נכון? הלילה באותו לילה ארוך יותר, טוב אחד גדול פעם בשנה. רגע, פעם בשנה? זה כל הדיל? תחשבו עוד פעם: למה להיות תלויים באיזה פרוצדורה שמסדרים לנו "מבחוץ"? 

חברים, הפתרון מתחת לאף. אפשר לאמץ את הרווח הזה של שעת שינה נוספת מדי לילה. פשוט ארגנו את הערב נכון, השלימו פרוצדורת היגיינת שינה בסגנון האהוב עליכם (מקלחת או אמבטיה, מוסיקה טובה, קריאת ספר טוב – ואז פשוט תיכנסו למיטה שעה קודם. המטרה: להבטיח מינימום 7 שעות שינה - ורצוי 8 שעות - של שינה איכותית של טעינת אנרגיה ופינוק לקראת כל יום חדש. שינה שכזו תתרום לתפקוד המטבוליזם, התפקודים הקוגניטיביים, תחושת השובע ועוד ועוד. תתאמנו על זה. זה בונוס ראשון.

עכשיו בואו נתמודד עם פרט חשוב נוסף: עם השפעות החלפת השעון על הגוף. הגוף, שהתרגל לרוטינת שעון קיץ מגיב לכל שינוי, גם אם "הרווחנו" עוד שעה. לפעמים השינוי הכביכול קטן הזה עלול לעלות לנו ביוקר.

כי לא רק השעה "שהרווחנו" רלוונטית, על פי רוב נכנסים משתנים חדשים לתמונה: שינויי מזג אוויר, חשכה ועוד – משתנים שמזמנים עבור רבים גם תופעות פיזיות כמו ירידה באנרגיה, שינה מרובה בלי סיבה, בעיות ריכוז, מצב רוח ואפילו השמנה. וכל זה דורש התייחסות וטיפול עצמיים. ולאמיתו של דבר, זה פשוט יחסית, לא צריך לגרור עניינים עד הקיץ, לחילופי השעון הבאים.

קו בחשבון שהתקצרות הימים בסתיו ובחורף גוררת גם שינוי במחזורי השינה ובמחזורי ההתעוררות שלנו, ממש כמו התחושות המוכרות מג'ט לג (זוכרים? אם לא, בקרוב תטוסו ותיזכרו). פחות שמש משמעו פחות סרוטונין (שאחראי לרומם את מצב הרוח) - מה שמשנה את השעון הביולוגי, שאחראי לוויסות ההורמונלי והפעילות הביוכימית בגוף. ככה זה עובד.


מה עושים כדי להקל על התופעות? 30 דקות באור השמש, עדיף בשילוב פעילות גופנית, יעזרו למוח לייצר כימיקלים שיעלו את מצב הרוח שלכם, והשינוי יורגש במהרה. בעבודה, נסו להיצמד לחלון, כדי לקבל קצת אור ממקור חיצוני. הקפידו על אכילה נכונה ועל הוספה מתונה של פחמימות מורכבות לתפריט, שמספקות לגוף אנרגיה לאורך זמן.


והפעילו שכל ישר, כדי לאזן את ההתנהלות שלכם לאורך היום, לקראת הלילה טוב.

מאמר פורום שינה אבי ברססט