תלמדו את הילדים לישון

הורים, האם הסברתם אי פעם לילדים שלכם על יתרונות וחשיבות השינה? מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, מסביר כמה (ולמה) חשוב ללמד את הילדים לישון. הכל בספרו החדש: "ילדים, עכשיו לישון!"

תלמדו את הילדים לישון
תלמדו את הילדים לישון מאמר

ממש כמו שהסברתם לילדים למה חשוב לצחצח שיניים, או למה חשוב להיחגר בנסיעה במכונית, חיוני לתת להם גם הסבר למה חשוב לישון – ואל תפחיתו מחשיבות השיעור הזה. למדו את הילדים על חשיבות (איכות) השינה, ויפה שעה אחת קודם.

איך מתחילים? בהקניית הרגלי שינה חיוביים והצבת גבולות. שוב, בדיוק כמו הקניית הרגל צחצוח השיניים. הרגלים מגיל צעיר יעזרו לילדיכם להתנהל בביטחון בהמשך החיים, וליצור להם מסגרת. מתי הולכים לישון? בשעה קבועה. החרגות ייתכנו רק במקרים של חגים או שינויים אחרים בלו"ז. הרגילו את הילדים לכך ששינה בשעה קבועה היא לטובתם.

שגרה בשינה ובערות – בנוסף לקביעת שעת השינה, נהלו עם הילדים סדר יום מאורגן ותנו דגש להתכוננות לשינה. הידיעה מראש מעניקה לילד תחושת ביטחון ומקלה על ההתנהלות שלו בתהליך, ובפרט כשיש בו גם חלקים שהילד מצפה להם כמו סיפור לפני השינה.

פרטו נמקו והסבירו – ילדים מטבעם הם סקרנים, תמיד שואלים שאלות. הילדים שלנו נבונים, הסבירו להם כמו למבוגרים, והם יבינו כאשר יקבלו נימוקים הגיוניים לחשיבותה של השינה, ואלו יהיו סיבה טובה עבורם להקשיב לגבולות שהצבתם להם ולהתרגל לשינה איכותית מרצונם. שווה לשלב בהסברים גם דברים ממשיים שמרוויחים בזכות השינה, כמו ביצועים משופרים בספורט או בהיבט חשיבות השינה לצמיחה ולגדילה שלהם.

כמו כל תהליך למידה – עליכם ההורים לזכור שגם החינוך לשינה איכותית יכול לקחת זמן, גם אם הילדים מראים נכונות מלאה ללמוד וליישם. לכן, כדאי לתת להם בהתחלה אינדיקציה לזמנים – "בעוד חצי שעה מסיימים לשחק", "בעוד רבע שעה לובשים פיג'מה", ולהקפיד על כך ככל הניתן, עד הפנמה מלאה או רבה של תהליך הלמידה מצידם של הקטנטנים.

מפחדים לישון – לפעמים, פחד של הילדים מלישון יעכב את תהליך הלמידה. תנו להם לבטא את הפחדים ונסו לברר את מקורם. תנו מקום גם לפחד דמיוני, למשל "מפלצת מתחת למיטה", ועזרו לו להתמודד, לא בדרך של ביטול ("אין מפלצת") אלא בדרך של פתרון כמו מנורת לילה.

לא לשכוח לפרגן – הילד מראה נכונות והתקדמות בתהליך למידת הרגלי השינה? אל תחסכו ממנו מחמאות. פידבקים חיוביים יגבירו מוטיבציה להמשך ויראו שהלמידה שווה את המאמץ, ושכדאי לישון מוקדם ולהיכנס לבד למיטה. הטיפ הזה, אגב, תקף לכל דבר בחיים. הילדים צריכים חיזוקים כדי להתפתח.

ואיך עוד תלמדו את הילדים על חשיבות השינה? הכל בספרי החדש "ילדים, עכשיו לישון!"

תלמדו את הילדים לישון מאמר הולנדיה