תנו משקל לשינה

עוד ועוד מחקרים בנושא שינה ומשקל הגיעו לאותן מסקנות: שינה לא מספקת גורמת לעלייה במשקל או מעכבת ירידה. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום שינה" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, על תוצאות המחקרים, כמה ואיך מומלץ לישון ולהישאר בריאים, בלי להוסיף למשקל

תנו משקל לשינה
תנו משקל לשינה מאמר

תוצאות המחקרים העדכניים ביותר בתחום השינה, חושפים סיכונים בריאותיים רבים אצל אנשים שלא ישנים כמו שצריך. מבין כל ההשפעות, בולטת השפעה מפתיעה על הקשר בין איכות וכמות שינה על איזון המשקל, או חלילה עלייה במשקל.

מחקר שנערך בקרב בני 19-65 ובדק את הרגלי השינה והתזונה שלהם, הראה שהיקף המותניים של מי שלא ישן מספיק 'גדול' מול אלו שכן. קישור עקיף למחקר שאומר שהצטברות שומן סביב המותניים מעלה את הסיכון לסרטן, והופ, גם למפחיתים בשינה עולה הסיכון.

הטענה המוכרת היא שכוח הרצון שלנו נחלש כשאנחנו עייפים, ואנחנו מוצאים את עצמנו בשעות הקטנות של הלילה מול המקרר, מחפשים (למשל) את הגלידה או את המעדן האהוב. מחקר מיוחד הראה שאנשים שישנו פחות מ-5.5 שעות בלילה, אכלו כ-385 קלוריות יותר מאנשים שישנו 7 שעות. אבל, ויש אבל, המחקר לא מצא קשר בין סוג האוכל לחוסר השינה. תכל'ס, מה שגורם לנו להשמין הוא העובדה שאנחנו ישנים פחות, כי שינה מועטה פוגעת בחילוף החומרים.

בנוסף, יורדת כמות הורמון הלפטין, הגורם לתחושת שובע ומיוצר בתאי השומן, ועולה כמות הגרלין, הגורם לתחושת רעב.

לגבי אוכל – ההמלצה הכללית היא לאכול כמה שפחות סמוך לשינה, אבל אם כבר אכלתם, עדיף לוותר על ארוחות עתירות שומן וללכת על ארוחות קלות שמתעכלות לאיטן, וגם להימנע ממאכלים שגורמים לצרבות. כמובן שקפאין לפני השינה הוא ביג נו נו. אלכוהול, למרות שהוא מעייף, פוגע גם הוא באיכות השינה.

בנוסף, יש מספר הפרעות שינה הקשורות ישירות למשקל, והסיכון עולה עם הגיל. כאשר נדודי שינה (אינסומניה) היא בעלת קשר דו כיווני – מהווה סיכון לעודף משקל מחוסר שינה, ועודף משקל מגביר את ההפרעה אצל הלוקים בה. נמצא גם קשר ישיר בין השמנה ונרקולפסיה, שזו הפרעת שינה המתבטאת בהירדמות במהלך שגרת היום, ובין השמנה לדום נשימה בשינה, שנגרם מקשיי נשימה, שיכולים להיגרם מעודף משקל.

ומה קורה אם ישנים יותר מידי? שימו לב, זה טריקי. אולי העלייה במשקל תהיה פחותה יותר, אבל הסיוטים יגדלו מהסיבה ששנת החלום (REM – ועוד נדבר עליה) תארך.

בברכת חלומות... מתוקים? עדיף לא לפני השינה. לילה טוב.

תנו משקל לשינה מאמר הולנדיה