תרנגולים או ינשופים?

מעולם לא הבנתם את אלו שמצליחים לרוץ ב-6 בבוקר, ואם אתם מסוגלים לעבוד עד 2 בלילה, כנראה שהם לא מבינים אתכם. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום שינה" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, מסביר על תופעת טיפוסי הלילה והבוקר.

תרנגולים או ינשופים
תרנגולים או ינשופים הולנדיה

לכולנו יש חבר כזה, שקם להעיר את התרנגול, ובזמן שאנחנו מצחצחים שיניים, הוא כבר הגיע למשרד, עובד במרץ אחרי ריצת בוקר, מקלחת וקפה. קשה שלא לקנא בו ולתהות איך הוא מתפקד ככה בבוקר, כשאנחנו בקושי סוחבים. ההסבר פשוט מאוד – זאת סה"כ נטייה ביולוגית.

לכל אחד מאיתנו יש מחזור בן כיממה, השולט על שעות העייפות והערנות שלנו. הוא נקרא "מחזור צירקדי" ומאותת לגוף מתי להיות רעב, עייף ועוד. הוא לא תלוי אור ופעיל גם בחושך מוחלט, מה שמסביר את העובדה שיש גם אנשים שהם ינשופי לילה, כלומר, לא תרנגולי בוקר. המחזורים הצירקדיים לא אורכים 24 שעות במדוייק, אלא 23.5-24.6 שעות, כאשר השוני הקטן אך משמעותי באורכם, יקבע אילו טיפוסים אנחנו. מחקרים הראו שככל שהמחזור הצירקדי ארוך יותר, יש נטייה להיות יותר טיפוסי לילה.

נטיית השעות שלנו נקראת "כרונוטיפ", ולמרות שהיא ביולוגית, היא משתנה לאורך השנים. כילדים, רובנו טיפוסי בוקר. מגיל ההתבגרות ועד גיל 20, המחזור הצירקדי מתארך ויש נטייה להפוך טיפוסי לילה – מסביר למה מתבגרים ערים עד מאוחר. אחרי גיל 20, כסימן לסיום ההתבגרות הגופנית, הכרונוטיפ מתעצב ולרוב נשאר יציב עד גיל 60, ואז חוזר למחזור צירקדי קצר ושוב נוטה לבוקר. לא במפתיע, העקומה מתפלגת באופן נורמלי. רק שניים מתוך עשרה אנשים הם טיפוסי לילה, טיפוס בוקר יש רק אחד לעשרה, והשאר טיפוסי ביניים.

לכל כרונוטיפ היתרונות והחסרונות שלו. בעוד טיפוסי הלילה נוטים ליותר הפרעות קשב וריכוז ופחות מתיישרים עם הנורמה, הם יכולים לעבוד לתוך הלילה. מנגד, טיפוסי הבוקר קמים מוקדם יותר, וישנים טוב יותר, אבל הסוללה שלהם נגמרת כשהשמש שוקעת. בתצפיות על בעלי חיים שונים, החוקרים נוכחו למצוא יתרון לטיפוסי הבוקר, כשזכרים שקמו מוקדם יותר השיגו יותר מזון והיו יותר מחוזרים, כמובן בזמן שהאחרים ישנו.

אז מה עדיף להיות? אין תשובה חד משמעית, אבל אין גם סיבה להילחם בנטייה שלנו. אם אנחנו טיפוסי ערב או לילה, כנראה שנצטרך להתאים את עצמנו קצת יותר לעולם, אבל כל עוד אנחנו יודעים שזכינו במחזור צירקדי ארוך, נסדר את החיים בהתאם, בלי שהתפקוד שלנו ייפגע.

ואילו טיפוסים אתם? (אם אתם לא סגורים על זה, יש המון שאלונים באינטרנט – חפשו אותם)

תרנגולים או ינשופים מאמר הולנדיה