איכות השינה, לחיילים באהבה

כשהחיילים שלנו בחזית דואגים לנו כדי שנישן כמו שצריך, עד כמה שניתן, חשוב לשים לב גם לאיכות השינה שלהם. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, עם דגשים חשובים למקסום שינה איכותית, גם בשטח

אנחנו יודעים איך התחילה המציאות המורכבת האחרונה שלנו, אך לא מתי ואיך היא תסתיים. על יצירת "שגרת חירום" לשינה בריאה ואיכותית בתקופה הקשה, בעורף, כבר הרחבתי. הפעם, בחרתי להגיע לחזית ולהקדיש את הטור שלי לחיילים ולחיילות שלנו, באהבה. חשוב לי מאוד, לכולנו, לחזק את צה"ל וכוחות הביטחון בסדיר ובמערך המילואים, שנמצאים בשטח לאורך שבועות ומגנים עלינו כדי שנוכל לישון טוב ככל הניתן, אך איכות השינה שלהם לא ממש נוחה להשגה, בלשון המעטה. בין אם בשל התנהלות וסדר יום שאינם קבועים ופעילות בשעות לא שגרתיות, קושי פיזי עקב פעילות גופנית מרובה ומנוחה מועטה, קושי מנטלי (שאין צורך להסביר), או תנאי שינה שהם בגדול, תכלס, שינה בשטח לא ממש ידידותי.

איכות השינה, לחיילים באהבה
לחיילים

איך ניתן לשפר – ואפילו מעט, את איכות השינה בסביבה לא שגרתית כזו? נכון שזה מרגיש קצת כמו זוטות להתעסק בהן כרגע, אך חשיבות השינה של החיילים והחיילות גדולה משנדמה, כמי שפועלים בשמנו וחייבים להיות ערים וערניים ככל שניתן. גם כשרוב החיילים,  בסדיר או במילואים, קיבלו את הבשורה במפתיע, ללא זמן התארגנות מספיק מראש. תודות לעם הנפלא שלנו, הקושי הפיזי ותנאי השינה קיבלו מענה מהיר – מהר מאוד הגיעו לשטח תרומות של שקי שינה, בגדים תרמיים, מזרני שטח ועוד.

אל תפחיתו בחשיבות הביגוד התרמי – שינה בשטח, בטח בעונה הנוכחית, משמעותה לילות קרים, לעיתים מאוד, ולכן יש לדאוג לסביבה מחוממת יחסית, שתסייע לשמור על טמפרטורת גוף מאוזנת, שתאפשר הירדמות בריאה.

מומלץ לזכור שיש פנסים – הלילה בשטח חשוך במיוחד, וגם בשטח כמו בכל מקום, לא מומלץ להשתמש בסמארטפון בסמוך לזמן השינה, וכאן נכנס גם עניין שמירה על חיי הסוללה לנמצאים במקום שאינו נגיש.

מזרנים ושקי שינה – לחיילים שזכו לקבל גם אם כתרומות של כאלה, רצוי לנצל אותם לשיפור תנאי השינה, לא משנה איפה ישנים בדיוק. 

תחתונים וגרביים נקיים – גם כשאין בהכרח זמן למקלחת מסודרת, חשוב להקפיד להחליף הלבשה תחתונה, כי זה הכי קרוב כרגע ל"ללכת לישון נקי".

שתייה חמה – נכון שקר בלילה, אבל חשוב לזכור – לפני השינה לא שותים קפה. ניתן לחמם תה צמחים או תה אחר ללא קפאין בפינג'ן השטח, אם ניתן בטיחותית.

מאחל לחיילים ולחיילות המשך פעילות מבצעית מועילה, ואמן שתחזרו כבר הביתה לישון במיטה שלכם. עד אז – לילות רגועים ככל הניתן.

מאמר