הולנדיה | Hollandia

אם יש לך שמש

רבים חושבים שאין קשר בין אור השמש ואיכות השינה, אך מסתבר שהשמש דווקא עוזרת לישון טוב יותר. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, על אור השמש כמסייע להרגלי שינה בריאה. יש אפילו מחקרים בתחום

אם יש לך שמש
אם יש לך שמש

החודש, בתאריך 21 ביוני, חל בישראל ובכל חצי כדור הארץ הצפוני היום הארוך ביותר בשנה (והלילה הקצר), יום תחילת הקיץ הרשמית. האסוציאציה הראשונית של רבים לחיבור שני הנתונים הנ"ל היא כמובן השמש, שיש לנו לא מעט ממנה לאורך הקיץ הישראלי. על פניו, אנחנו מתרשמים שאין קשר בין אור שמש לאיכות השינה שלנו. להיפך – זכור לרובנו שאור, בין אם ממקור טבעי או מלאכותי, לרוב מקשה על ההירדמות. אז בטח תופתעו לגלות שהשמש יקירתנו דווקא כן יכולה לשפר את איכות השינה שלנו. כיצד?

למעשה, אור השמש הוא מהמרכיבים ההכרחיים ליצירת מחזור שינה וערות מוצלח באופן טבעי ובעל השפעה על גורמים כמו טמפרטורת גוף תקינה וחילוף חומרים, בין היתר. לאותם 10-15% שהם "טיפוסי לילה" – או "זאבים" בעלי מחזור צירקדי ארוך שמטבעם סופגים פחות אור שמש במהלך היום, השמש יכולה לתרום ל"התיישרות" לנורמה. 

חשיפה לאור השמש מזכה אותנו בשיפור במצב הרוח הכללי ובפרט נטייה לפחות דיכאונות, שכן החשיפה לשמש מגבירה את שחרור הורמון הסרוטונין הקשור לרגשות ה"טובים" והערנות, כאשר מנגד, חושך מגביר את ייצור המלטונין, ההורמון שעוזר לנו להירדמות.

מחקר שנערך ב-2017 בארה"ב הוכיח כי חשיפה לאור שמש חיונית, שלא לומר די קריטית ליצירת הרגלי שינה בריאים. הנחקרים הצטיידו במכשירים מודדי אור למשך שבוע בתקופת הקיץ ושבוע בתקופת החורף. בזמן הניסוי הם נתבקשו לכתוב את שעות השינה וההתעוררות שלהם ונשאלו על מצב הרוח ואיכות השינה. תוצאות המחקר לא מפתיעות – הנחקרים שנחשפו ליותר אור שמש בשעות הבוקר ועד הצהריים המוקדמים ישנו יותר, יותר טוב, עם פחות הפרעות שינה ופחות נטייה לסטרס. מחקר נוסף שנערך בהולנד באותה שנה, חיזק את תוצאות המחקר הנ"ל ולפיו אלו הנחשפים לאור שמש מוקדם יותר בבוקר, יירדמו מהר ובקלות יותר בערב.

עוד גורם עקיף שמשפיע על איכות השינה שלנו הוא הימצאות מספקת בגוף של ויטמין D, שמתקבל ב-90% ממנו מחשיפה לאור שמש. הוויטמין מסייע לתקינות המחזור החודשי אצל נשים, ומפחית גם כאבי שרירים וגם הפרעות הקשורות למצב הרוח. ואיך לא, גם מסייע לויסות הורמונלי כללי ומשם משפיע לטובה על דפוסי שינה תקינים, מה שמתקשר ישירות למנגנוני ייצור הסרוטונין והמלטונין – ויכול "ליישר" את טיפוסי הלילה לנורמה.

קיץ נעים ושמשי ולילות עם שינה נפלאה לכולם.

אם יש לך שמש מאמר הולנדיה