דובדבנים, נהנים וישנים

מבין המזונות המומלצים לשיפור איכות השינה שלנו, אפשר למצוא את הדובדבנים. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, על הסיבות לצרוך את הפרי האהוב והבריא, ואיך ולמה הוא עושה ממש טוב לשינה (ולמצב הרוח) שלנו.

בעבר הלא רחוק המלצתי על מספר מזונות שיעשו טוב לשינה שלנו, בהם מניתי גם את הדובדבנים – אדומים, מתוקים ואהובים על רבים. עכשיו, בעונה, זה הזמן לשוב אליהם. אז איך הפרי הנפלא הזה יכול לשפר את איכות השינה שלנו, ואפילו את מצב הרוח?

מנה אחת של דובדבנים מכילה כ-150 גרם, שזה בערך כוס אחת או חופן מלא. אפשר גם לצרוך את המיץ הטבעי שלהם ולזכות ביתרונותיהם באותה מידה. נכון שלטובת שינה איכותית, ההמלצה היא לצרוך את מנת הדובדבנים היומית שלנו בערב. אבל מומלץ מאוד לשלב דובדבנים בתפריט – בכל זמן שבא לכם. אבל בעונת הדובדבנים, עכשיו, שווה ממש לא להחמיץ רגע. בואו נבין איך ולמה.


הדובדבנים מסייעים בהעלאה טבעית של רמת המלטונין בגוף – הורמון השינה אשר מווסת את מחזורי השינה והערות ואחראי על תהליך ההירדמות. זה קורה משום שבדומה לחלב, גם בדובדבנים יש כמות גדולה של טריפטופן, חומצת אמינו שמתפרקת בגוף למספר הורמונים, ביניהם המלטונין. לכן, יכול מאוד להיות שאם שמרתם במקרר מיץ דובדבנים טבעי ושתיתם ממנו מספר שעות לפני השינה, יש סיכוי רב שתירדמו מוקדם מן הצפוי, אך גם תקומו בבוקר כמו אריות באופן טבעי. ואיך זה קשור למצב הרוח? הורמון נוסף שמגיע מפירוק הטריפטופן בגוף הוא הסרוטונין, זה שיודע לשפר ישירות את מצב הרוח שלנו.

עוד מכילים הדובדבנים כמות גדולה של פוליפנולים, המפחיתים הסתיידות (היצרות) עורקים וכן את הסיכון למחלות לב, ממש כמו יין אדום – שהוכח כמסייע לשינה בריאה, רק בלי האלכוהול – מה שהופך את הדובדבנים לעוד יותר מדוייקים לאיכות השינה שלנו.

יתרון משמעותי נוסף שיש לדובדבנים, קשור ישירות לבריאות שלנו - ובעיקר אם יש נטייה לסוכרת או לרמות סוכר גבוהות. הדיאטנית ד"ר מאיה רוזמן מזכירה שהאינדקס הגליקמי של הפרי הנפלא הזה הכי נמוך מכל הפירות, ולכן הסוכר בדובדבנים נספג הכי לאט ולכן הוא הכי פחות מקפיץ את האינסולין ביחס לפירות אחרים. רגוע ומומלץ.

אז כדאי מאוד לנצל את העונה הזו, בה הדובדבנים זמינים ונחשקים. כך נעשה טוב גם לבריאות שלנו ובמיוחד לאיכות השינה אם נצטייד בסלסלה נאה אצל הירקן.

לילה טוב ומתוק כמו דובדבן.