האות שעוזרת להירדם

סוג המחשבות שלנו לפני השינה יכול להשפיע על זמן ההירדמות שלנו. כן, יש כמה סוגים. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, על סוגי מחשבות לפני השינה ותרגיל מחשבתי מילולי שיכול לעזור ולקצר זמני הירדמות

האות שעוזרת להירדם
האות שעוזרת להירדם מאמר

מידי פעם נולדות, מתוך מחקרים וניסיונות, תשובות חדשות לשאלה שמעסיקה אותנו בלילות – איך נצליח להירדם בקלות. אני מודה – בימינו זו לא משימה פשוטה כמו שנדמה שהיא. על פניו, דווקא בגלל קצב החיים המודרני, לאחר יום עמוס, אנחנו אמורים פשוט ליפול ולהירדם. נהפוך הוא. השגרה העמוסה אמנם תעייף את הגוף, אבל בסוף יום כנראה שנהיה עמוסים וטרודים מחשבתית – במצב בו המוח לא ממש יאפשר לנו לישון.

מסתבר שסוג המחשבות שלנו לפני השינה, משפיע גם הוא על ההירדמות שלנו. מחקרים בנושא הראו שתוך כדי תהליך ההירדמות, אנחנו לרוב חווים דימויים ויזואליים ו"מיקרו-חלומות" – שהם סוג של חזיונות שמופיעים כשאנחנו במצב שבין הערות לשינה. לפי החוקרים, דימויים ויזואליים מסוג זה דווקא עוזרים להירדמות, ומולם חשיבה בדפוסים מילוליים ואנליטיים, כמו פתרונות לבעיות, מעכבת את ההירדמות.

ד"ר לוק פ.בודואה, חוקר שינה, יצר אפליקציית שינה העובדת על עיקרון זה. לפיו, כל מה שצריך לעשות כדי להירדם בקלות הוא להניע את המוח להימנע ממחשבות מילוליות ודברים שמפריעים לו לשחרר. את השיטה מכנה בודואה "שאפל קוגניטיבי". לפיה, יש לדמיין חפצים אקראיים באופן מכוון, וכך לגרום למוח לא לחשוב באופן אנליטי ומילולי. באפליקציה הנחיות מוקלטות לביצוע התהליך בשלבים והוראות כתובות לביצוע לבד, עם חבר או בן משפחה.

איך זה עובד? קודם כל, תיכנסו למיטה. כעת, חישבו על מילה אקראית וחסרת מטען רגשי שאיתה תתחילו בתרגיל, מילה בת 5 אותיות לפחות, עם כמה שיותר אותיות שונות. מצאתם מילה? מצוין, כעת, חשבו על מילים ניטרליות המתחילות בכל אחת מהאותיות במילה הראשונית. למשל: המילה "ארונית" נייטרלית עבורכם. ממנה ניתן להוציא את המילים "אשנב", "רקמה", "ורוד", "נקטר"... וכן הלאה. נסו להימנע ככל הניתן ממילים בעלות מטען רגשי, בפרט שלילי. הגעתם לסוף המילה ועדיין לא נרדמתם? בחרו מילה חדשה והמשיכו עד שתירדמו. נתקעתם על אות מסוימת? דלגו עליה, המוח צריך להישאר בפעילות רגועה.

השיטה אמנם פותחה לאחרונה, ועדיין לא נרשמה כפטנט, אבל לכל המתקשים להירדם – למה שלא תנסו אותה בעצמכם? מקסימום יצליח. ניסיתם? אשמח אם תשתפו אותי.

לילה טוב והירדמות מהירה. 

האות שעוזרת להירדם מאמר הולנדיה