החלל ששינה את השינה

עד כמה חלל ואיכות השינה קשורים האחד למשנהו? מסתבר שהמון. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, משיק את ספרו החדש – "החלל שמשנה את חיינו", על פיתוחים שנולדו בזכות חקר החלל, גם בעולם איכות השינה.

החלל ששינה את השינה אבי

מלבד עולם איכות ובריאות השינה אותו אני חי ונושם, קרוב לליבי גם תחום החקר ופיתוחי מדע החלל. אתם בטח שואלים את עצמכם – מה לי ולחלל. כמו במקומות רבים בחיים, השלם גדול מסך חלקיו, ובמיוחד חביבות עליי נקודות ההשקה בין שני העולמות – החלל ואיכות השינה. תתפלאו, יש המון. לא בכדי, החלטתי שאת הספר הבא שאכתוב, אקדיש לשילוב הפלאים הזה. אין זמן מוצלח יותר מחודש הספר והקריאה, לבשר על צאתו לאור של הספר החמישי שלי – "החלל שמשנה את חיינו", ואין שמח ונרגש ממני!

מאמר חלל אבי ברססט
מאמר חלל אבי

כמשתמע משם הספר, לחקר החלל יש השפעה עצומה על החיים שלנו פה, בכדור הארץ, בתחומים רבים. לדוגמה, המחשבים הניידים, אליהם הצטרפו בעשור וחצי האחרונים גם הסמארטפונים והטאבלטים. האם ידעתם שהמחשב האישי הראשון נולד מתוך הצורך של נאס"א למזער מחשבים לגודל שאפשר להטיס לחלל? עוד באותו קו, טכנולוגיית הצילום הדיגיטלי נולדה מצורך דומה – מצלמות קטנות לנשיאה גם בחלל, עם אפשרות אחסון לכמות גדולה של צילומים איכותיים בתוכן.

ואם חשבתם שפה זה נגמר, אז הנה עוד לא מעט פיתוחים שאנחנו מכירים ומשתמשים בהם באופן יומיומי בכדור הארץ, שקיימים פה בזכות חקר החלל – מדובר בלא פחות מ-2000 המצאות וטכנולוגיות בכל תחום מתחומי חיינו, שללא חקר החלל המתפתח – ספק גדול אם אותן המצאות היו קיימות ומשרתות אותנו כאן על "הכדור הכחול" שלנו: מתקשורת לוויינים דרך שיפור עדשות משקפי שמש, מזון לתינוקות, סניקרס, משאבות אינסולין, מכשירי דיאליזה, צמיגים רדיאליים למכוניות, שואבי אבק, ועד פיתוחים בתחום ממנו אני מגיע – אמצעי שינה, ובמיוחד מזרנים.

ואם במזרנים עסקינן, אני מדבר על מזרני "טמפור" המצליחים של הולנדיה, המשפרים זה מכבר את השינה של רבים וטובים, כאן בכדור הארץ. כן, גם אלו פותחו בזכות חקר החלל והרצון להיטיב עם האסטרונאוטים במסעם לחלל. על קצה המזלג – הפולימר ממנו מיוצרים המזרנים, הומצא במיוחד עבור מושבי האסטרונאוטים, כדי שיספגו היטב את הלחצים האדירים שמופעלים על החלליות, ודרך כך יעניקו להם מקסימום נוחות. אז מהיום, קחו בחשבון שכאשר אתם ישנים על מזרן "טמפור" של הולנדיה, אתם כמו עולים לחללית, שתטיס אתכם לשינה הטובה ביותר האפשרית. בטח כבר הסתקרנתם, אז חכו רק עוד קצת. כל הפרטים (המפתיעים) ועוד, בספרי החדש.

ועד אז, שתהיה לכם שינה על חלל.