חוזרים ללימודים ולשינה בריאה

כמו שבירת שגרת שינה, גם את יצירתה מחדש כדאי לדעת איך לעשות היטב. לקראת פתיחת שנת הלימודים, מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, עם המלצות לחזרה לשגרת הלימודים והמסגרות, בדגש על שיתוף אקטיבי של הילדים

חוזרים ללימודים ולשינה בריאה
חוזרים ללימודים ולשינה בריאה מאמר

לא מעט אני נוהג להתייחס בכתביי לטורים למקרים של שבירת שגרת שינה אצל ילדים, מעבר למיטה חדשה, שינה בטיסה, ועוד מקרים שאינם השגרה הרגילה שלנו ושל ילדינו. כשהילדים עוד רגע חוזרים למסגרות, אני מעדיף להתייחס דווקא ליצירת הרגלים מחודשים לאיכות השינה של הילדים שלנו – לשנת לימודים פוריה ומוצלחת.

אז נכון שהילדים לא יתלהבו ממש להפסיק עם ה"אפשר לישון היום מאוחר", ולכן חשוב להסביר להם את התועלת ולשתף אותם בתהליך. אני לא בטוח עד כמה הילדים יכירו בחשיבותם של הרגלי איכות השינה כחיוניים לימי הלימודים, לכן שווה להזכיר לילד מה הוא כן אוהב בבית הספר – את החברים, למשל, או אם יש לילדיכם איזו פעילות אהובה לאחר שעות בית הספר, למשל חוג כדורגל או תנועת נוער. בפרט כשמדובר בפעילות גופנית, כדאי להדגיש את העובדה שהשינה עוזרת לגוף לגדול ולהיות חזק ובריא – משום שמופרשים במהלך השינה הורמוני הגדילה.

ואם כבר בפעילות שלאחר שעות הלימודים עסקינן, מומלץ לבנות איתם את שגרת היום, בדיוק כמו שאני מרבה להמליץ גם למבוגרים. מעבר ליצירת מסגרת של שעות שינה והתעוררות, רצוי מאוד להתייחס גם לשעות הארוחות ולהרכבי התזונה של הילדים, וכן לשעות מול המסכים. צרו סדר יום, אך תבלו אותו ב"חורים" כמו יום שאפשר לישון בו שעה אחת מאוחר יותר או יום שאפשר לאכול בו ממתק, להקלה על התהליך ההסתגלות ושמירה גם על הנפש.

בנוסף, ארגנו את חדרי הילדים כך שלכל חלק בחדר יש את ייעודו – מיטה היא לשינה ושולחן הכתיבה הוא ללמידה. תנו לילד לבחור באופן פעיל איך יסודרו שולחן הכתיבה והמיטה, בצורה שתגרום ל"ללכת לישון" ו"ללכת ללמוד" להיות יותר מהנים. ובזמן שאתם מארגנים ביחד את החדר לשינה טובה וללמידה טובה, כדאי כמובן גם לתת את הדעת על המזרן של ילדיכם – אולי זו הזדמנות להחליפו למזרן איכותי שיטיב עם גופו ויתרום לאיכות השינה שלו, וכך גם תשפר את יכולת הלמידה. מזרנים משפיעים מאוד על חווית השינה שלכם ושל ילדכם, ומשפיעים עליהם מאוד.

ורגע לפני שהילדים שוב במסגרות, חשוב לי להזכיר שבמהלך הימים הראשונים הכל עלול להיות מאתגר יותר – לכם וגם לילדים, ואם עדיין ייכנסו למיטה מאוחר בלילות הראשונים, זה לא נורא במיוחד כל עוד שומרים על שאר הרגלי איכות השינה ובעיקר על השינה הרציפה.

לילה טוב ושנת לימודים פוריה ומוצלחת, לילדים ולהורים (וגם למורים).

חוזרים ללימודים ולשינה בריאה מאמר הולנדיה