יין ישמח שינת אנוש

עד לאחרונה שמענו ששתיית אלכוהול לא תטיב ממש עם השינה שלנו. אבל מה קורה כשזה מגיע ליין אדום? מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, על סגולות היין האדום ולמה דווקא כדאי לשתות אותו לפני השינה. במידה כמובן

יין ישמח שינת אנוש
יין ישמח שינת אנוש מאמר הולנדיה

לא נרדמים? מצויין, שתו כוס יין אדום לפני השינה. מופתעים? לא מעט רופאים ומביני עניין ימליצו לכם על זה. רגע, מה? ההמלצה המסורתית היא דווקא להימנע מצריכת אלכוהול לפני השינה, משום שהוא מכיל חומרים מעוררים. אבל בכל כלל יש יוצא מן הכלל, וכאן, היוצא מן הכלל הוא היין האדום. שימו לב, יבש ולא מתוק.

אז מה יש ביין האדום שמחריג אותו מהכלל? חוקרים באיטליה מצאו, במפתיע, שזנים מסויימים של ענבים מכילים כמויות גבוהות של ההורמון מלטונין, שאתם, הקוראים היקרים שלי, כנראה כבר מכירים היטב, או לפחות שמעתם את שמו בהקשרי השינה לגווניהם. המלטונין הוא הורמון השינה האחראי על ויסות השעון הביולוגי בגוף, ומסייע לנו להירדם באופן תקין. יותר מזה – בטיפולים מסויימים בהפרעות שינה, נעשה שימוש בתחליפים המכילים מלטונין.

במקור, המלטונין מיוצר בבלוטת יתרת המוח, ועד לפני כשני עשורים היה נהוג לחשוב שההורמון הזה מיוצר בגופם של יונקים בלבד. למרבה ההפתעה, החוקרים מאיטליה איתרו מלטונין גם בצמחים – וספציפית, בשמונה זני ענבים שנבדקו, המשמשים לייצור יין. ביניהם מרלו, קברנה, קברנה סוביניון ועוד.

כל זני הענבים שנבדקו גודלו בצפון מזרח איטליה ונבדקו בשלב הבשלה זהה. לאחר מספר בדיקות זהות, בכולם נמצאו כמויות משתנות של ההורמון המרדים, כאשר הכמות הגבוהה ביותר נמצאה בזני מרלו, נביולו וקרואטינה. החוקרים אמנם בדקו את המלטונין בענבים עצמם ולא ביין, אבל ציינו שדווקא הימצאות האלכוהול ביין יכולה להעלות את כמות המלטונין שבו. בעקבות מחקרים אלה, נולדה גם ההנחה שבעזרת יין אדום גם ניתן להגביר את ייצור המלטונין בגוף, בקרב יונקים.

והנה בונוס שבטח תשמחו לדעת עליו – עוד בין נוגדי החמצון המצויים ביין האדום, אפשר למצוא אחד, רזרבטול שמו, שאפילו יכול לעזור לנו לרדת במשקל. שני מחקרים נוספים מהעשורים האחרונים הוכיחו זאת – כוס או שתיים של יין אדום יבש (לא מתוק) לפני השינה, יעזרו למשקל העודף לרדת יותר מהר בזכות אותו רזרבטול, שיש לו תכונה מעודדת המסייעת בשריפת שומן, והוא אפילו מדכא קצת את התיאבון. וידוע שללכת לישון רעבים – פחות מומלץ.

אז בואו נרים לחיים. וכמובן, לילה טוב.

יין ישמח שינת אנוש מאמר