כבו טלוויזיה, עכשיו לישון

הטלוויזיה השתלטה עליכם? בדקו מחדש את מערכת היחסים שלכם איתה. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום שינה" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה,
 מציג כאן רשימה של תופעות שלא תורמות ממש לאיכות השינה ולבריאות שלכם. אז פרגנו לעצמכם הפרדה ממנה זמן סביר לפני השינה

מאמר כבו טלוויזיה, עכשיו לישון
מאמר כבו טלוויזיה, עכשיו לישון הולנדיה

כן, הטלוויזיה כבשה את המרחב הפיזי והתודעתי של כולנו. אנחנו צופים בה גם בניידים, איפה לא. היום יש לנו הזדמנות לעסוק בהשפעה של הטלוויזיה על חיינו וגם על הבריאות ואיכות השינה שלנו.
 ולו רק מהעובדה שאנחנו כאן ב"פורום שינה". חובה להאיר את מערכת היחסים שלנו עם הטלוויזיה, בכל מה שמזין את איכות השינה. 


ונפתח באחת התופעות היותר נפוצות, שאינה קשורה לתוכן המשודר בטלוויזיה, אלא לנטייה של רבים להירדם בלילה מול מסך הטלוויזיה. הראש נשמט לו וזה נשמע בהתחלה כמו פינוק שלפני שינה? אז זהו שלא תמיד. אתם חייבים לבנות נוהג פרישה לפני שאתם צונחים מול המסך. אם תעשו את זה תרוויחו פעמיים: גם תוכן שעשוי לעניין אתכם וגם זליגה (בזמן) לשינה האיכותית במיטה, רצוי המתכווננת שלכם.


אני מניח שחלק מכם מבקשים "הנחה" מהנוהל הזה ובטח תגידו: אורח החיים מעייף, מתיש, בזה אין ספק, אז תן לצנוח מול המסך. תירוץ קלוש, כי זה ממש לא תורם לבריאות שלכם, וצריך להבין עד כמה. שנתחיל? מסתבר שהירדמות 'כבדה' כזו משפיעה, למשל, גם על המשקל שלכם. וגם (בעיקר) שלכן.

מחקר של המכון הלאומי למדעי בריאות הסביבה בארה"ב עקב אחרי יותר מ-40,000 נשים בגילאי 35-74 במשך חמש שנים. הנשים נתבקשו למלא שאלונים על התזונה שלהן ועל החשיפה לאור מלאכותי במהלך הלילה, בנוסף למשקלן ולמדד ה- BMI שלהן.

הממצאים הם חד משמעיים: חשיפה לאור מלאכותי של המסכים במהלך הלילה נקשרה ישירות לעליה במשקל ולהשמנת יתר. החוקרים מצאו כי נשים שישנו מול טלוויזיה דלוקה בלילה היו בסבירות גבוהה יותר ב-17 אחוזים להעלות 5 קילוגרמים ומעלה בתקופה שנבדקה. 

ועוד גילה המחקר: חשיפה לאור מלאכותי בזמן השינה (אם אתם נרדמים במצב זה במיטה, לאורך זמן) עשויה לשקף התנהגויות לא בריאות אחרות, כמו אורח חיים יושבני ולא פעיל. תכלס, אנחנו אמורים לישון בלילה במקום חשוך. נקודה. זה הרבה יותר חשוב ממה שאנשים מבינים, וממגוון רחב של סיבות בריאותיות.

בואו נרחיב את היריעה ונדבר גם על האור המלאכותי שבוקע מטלפונים חכמים מול רשימת הבעיות הבריאותיות המתרחבת (חלקי): לחץ דם גבוה, דיכאון, השמנת יתר ואפילו סוכרת. 

אתם מוזמנים לכבד את הטלוויזיה שלכם (במידה) – ובעיקר לכבד את התרומה של כללי הפרדה פשוטים לטובת הלילה טוב (והבריאות) שלכם.

מאמר פורום שינה הולנדיה