לילה טוב דובי דוב

הזאטוט לא מוכן לעזוב את הדובי ולו לרגע? לוקח את ה"שמיכי" לגן? מצויין! מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, על חפצי מעבר לשינה, ולמה הם חשובים להתפתחות הילד. הכל בספרו החדש: "ילדים, עכשיו לישון!"

לילה טוב דובי דוב
לילה טוב דובי דוב מאמר

כידוע, ארוכה הדרך לשינה רציפה ורגועה – גם מצד ההורים וגם מצד הקטנטנים. בין הפתרונות השונים והדרכים המגוונות עד להגעה ליעד הנכסף, יש מקום של כבוד גם לחפץ המעבר. מהו אותו חפץ מעבר? הדובי, השמיכה (המכונה "שמיכי"), ואולי לפעמים המוצץ, שהילד נוהג ללכת איתו לכל מקום, אך הוא מיוחס בעיקר לשינה ולהירדמות.

לפי מחקרים, כ-70% מכלל הילדים בגיל הרך משתמשים בחפץ מעבר. עוד בטקס השינה, הילדים מייחסים בתודעה את החפץ לשנת לילה רגועה, והוא מקבל הקשר חיובי, וכך הילדים מבקשים להפוך אותו לחלק מתהליך ההשכבה בכל ערב.

לחפצי המעבר הנפוצים ביותר מכנה משותף אחד בולט במיוחד – מרקם נעים, רך ומלטף, שניתן לחבק ולכרבל במהלך הלילה (וגם בשעות היום). הפופולריים בקטגוריה הם הדובי וה"שמיכי", ולפעמים זו יכולה להיות כרית. ההסבר לבחירה זו של הילדים פשוט מאוד – כבר מהרגע שבו יצאנו לאוויר העולם, כיונקים ככלל ובפרט כבני אדם, אנחנו צריכים מגע וחום. לכן, רוב הילדים ייקשרו לחפץ רך ונעים, המדמה באסוציאציות שלהם את המגע המחבק והמרגיע של אמא, במיוחד לקראת גיל שנה, בו לראשונה הילדים מתחילים להבין שהם צריכים ללמוד לישון לבדם.

מדוע כדאי לעודד הירדמות עם חפץ מעבר? הדובי, ה"שמיכי", או כל חפץ נבחר אחר, עוזרים לילד לווסת את הקושי בלמידת הירדמות עצמאית ובהירגעות ללא תלות באחרים, מה שעוזר לו בהתפתחות הרגשית. כאשר הילד ישן מחוץ לבית, חשוב שחפץ המעבר יהיה איתו על מנת להקל על ההירדמות, וכן כאשר הילד נמצא במצב של מועקה נפשית, בתקופה של רגרסיה, או בעת שחווה חרדת נטישה.

רוב הילדים שמשתמשים בחפץ מעבר, יאמצו אותו החל מגיל 4 חודשים ועד גיל שנה, והוא ילווה אותם עד שיגיעו לגילאי הגן או הכיתות הנמוכות – כל ילד וזמנו הוא. אבל הנה נתון מפתיע – לא כל הילדים נפטרים מחפץ המעבר שלהם לפני גיל ההתבגרות. למעשה, כשליש מאיתנו ישנים עם דובי גם כמבוגרים, אבל לא מודים בזה. כך לפי סקר שנערך בבריטניה לפני כ-5 שנים. ומהי הסיבה? בדיוק כמו הילדים, גם המבוגרים מתנחמים בזרועותיו של הדובי הרך כשהם מרגישים בודדים או מדוכדכים.

איך עוד חפץ המעבר משתלב בשינה איכותית לילדים שלכם? הכל בספרי החדש "ילדים, עכשיו לישון!"

לילה טוב דובי דוב מאמר הולנדיה