לישון יותר רגוע בימים קשים

ימים (ולילות) קשים אלה מדירים שינה מעיני ישראלים רבים. מומחה השינה הבינלאומי אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ,נציג ארגון השינה העולמי בישראל ומנכ"ל הולנדיה, בטיפים פשוטים לביצוע שמחזקים כל אחד מאיתנו, ומסייעים לשמירה מקסימלית על שינה יותר רגועה ואיכותית גם בתקופה המעיקה שאנחנו חווים.

ימים קשים עוברים על ארצנו. ליבי עם החיילים, המשפחות וכל הזקוקים לתמיכה מכל סוג. תחושות כמו אי ודאות, פחד ודאגה אופפות את כולנו ומדירות שינה מעיני רבים, במלוא מובן המילה. אבל איזה עם נפלא יש לנו. ראיתם איזה רוח התגייסות והתנדבות מקיר לקיר, בכל תחום נדרש? דואגים אפילו לכלבים הנטושים מהעוטף. עם זאת, מעבר לשמירה על החוסן והמורל הלאומי, חשוב מאוד – ואולי יותר - שכל אחד מאיתנו ידאג גם להרגיע את עצמו ואת סביבתו - וזה כולל במקום די מרכזי (ואפילו קריטי) שמירה על איכות שינה ככל הניתן, גם בזמנים כאלה.

וברוח הימים הללו, אהיה איתכם כאן עם ההמלצות היעילות ביותר.

נתחיל: שמירה על שגרת שינה בריאה, כידוע וככל הניתן, תורמת להפגת מתחים ולטעינת מצברים שתורגש היטב במהלך היום שאחרי. בעוד בחוץ אין ממש "שגרה" נורמלית, נסו לסגל לעצמכם "שגרת חירום מנצחת". איפה להתחיל? בואו נתחיל מהסוף. מקלחת חמה וקצרה לפני השינה, יש בכוחה להרגיע את הגוף והנפש וליצור תנאים אידאליים ללילה טוב באמת. אם אתם מרשים לעצמכם בלילות כאלה לישון עם פיג'מה, שלפו מהארון אחת נקייה, נוחה ונעימה, רצוי מכותנה שהיא גם נעימה על הגוף וגם סופגת את לחות הגוף בצורה מיטבית. ואם כבר, ממליץ לכם באותו מומנטום גם להחליף מצעים לעיתים תכופות יותר: בחרו את הנעימים והנוחים ביותר שיש בארון (גם כאן תעדיפו כותנה), ואל תשכחו (כרגיל) מגן מזרן לשמירה על ניקיון והיגיינת המזרן. להיכנס למיטה נעימה מכל הבחינות.

עצת הזהב שלי בימים ולילות אלה: התרחקו לפני השינה מהמסכים. נכון, חשוב להתעדכן בחדשות מידי פעם, אבל למען הבריאות הנפשית שלכם, קחו מנוחה מהלחץ שזועק מהחדשות. ושוב, בטח ובטח כשעה לפני השינה. הכי טוב אם נצליח להתעדכן בפעם אחרונה בסביבות ארוחת הערב, והפעם הבאה תהיה למחרת בבוקר. אבל לא ישר כשאתם קמים, תנו לעצמכם להתעורר ולהתאפס. ואם טורדות אתכם עדיין מחשבות שונות לפני השינה? נסו להסיח את דעתכם ולהירגע עם קריאת ספר טוב (לא ספר מתח או אימה!)....

כך, מעבר להסחת הדעת והמפלט הנעים למחוזות הדמיון שכה חיוניים בימים כאלה, הקריאה עצמה הוכחה מחקרית כמפחיתה סטרס בכ-70 אחוז.

עוד דבר שיכול להרגיע ולהסיח את הדעת (לפחות קצת) לפני השינה ועל הדרך גם יכול לעזור לשיפור יכולות קוגניטיביות: נסו תרגיל מחשבתי. זה יכול להיות דמיון מודרך, תרגיל מילים ואותיות, או אפילו תרגול נשימות. ניתן למצוא המלצות לתרגולים שונים בפורום השינה של ישראל בפייסבוק– הם קצרים וקלים, אל תדאגו.

אנחנו בהולנדיה בטוחים שכולנו נחזור לישון טוב בלילה. כי יחד ננצח.