לישון כמו גדולים

בחירת מיטה לילד מורכבת יותר מבחירת מיטה למבוגר, משום שהילד מתפתח וגדל, ובהתאם הצרכים שלו משתנים. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, על החלפת מיטת הילד – איזו, איך ומתי

לישון כמו גדולים
לישון כמו גדולים הולנדיה

אחת ההמלצות החמות שלי לשינה איכותית, מאז ומתמיד: תבחרו בקפידה מיטה ומזרן שיתרמו לבריאות שלכם וישדרגו את איכות השינה שלכם. ובדיוק כפי שאני ממליץ לכם, המבוגרים, חשוב לא פחות לדאוג למיטה איכותית ומתאימה לילדים שלכם. התאמת מיטה לילד קצת יותר מורכבת, פשוט מאוד כי הילד מתפתח וגדל, ובכל תקופה הצרכים שלו משתנים, ביניהם החלפת המיטה בהתאם. מה הם סוגי המיטות לקטנים שלכם ואיזו מיטה תתאים לכל אחד משלבי הגדילה?

מיטת תינוק – המיטה הראשונה של הילד. מגיעה כמיטת תינוק ("לול") ועריסה. העריסה אמנם ניידת וקלה להעברה בין חדרים, אבל מומלץ לבחור במיטה, כי אחרי מספר חודשים העריסה פשוט תהיה קטנה מידי, ומנגד, מיטת התינוק תתאים לו בערך עד גיל שנתיים. הקריטריון החשוב ביותר בבחירת מיטת תינוק הוא הבטיחות. על המיטה לעמוד בכל התקנים, להיות יציבה גם כשמטלטלים אותה (והרי מטלטלים אותה), להיות עשויה מחומרי גלם בטוחים ולא רעילים, מגודרת במרווח שלא יאפשר לתינוק להוציא החוצה איברים, וכמובן עם מזרן מתאים.

מיטת מעבר – משלבת מעקה בטיחות או גדר חיצונית, ונראית כמו "מיטה של גדולים", קצת יותר קטנה. המעבר נעשה בסביבות גיל שנתיים, כשהילדים מתחילים להיות יותר עצמאיים ומיטת התינוק כבר קטנה. הורים רבים חוששים מהמעבר שיכול להעיר צורך בהקניית הרגלי שינה מחודשים, אבל מדובר בשלב חיוני להתפתחות, בו עולה דרגת החופש של הילד במרחב – משדרים לילד שסומכים עליו מספיק כדי להעביר אותו ל"מיטה של גדולים". מיטת המעבר יכולה לשמש את הילד עד גיל 4 ואפילו 6, בהתאם לגודלו, כאשר את המעקה ניתן להסיר ברגע שאין בו צורך (סביבות גיל 3-4).

מיטת ילדים – המיטה הראשונה שתשמש את הילד לאורך תקופה ארוכה יותר, עד תחילת גיל ההתבגרות (סביבות גיל 10). ללא מעקה בטיחות, עם אפשרויות רבות לגדלים ועיצובים, היא מסמלת עליית דרגה נוספת בחופש הילד במרחב. ישנן מגוון סוגי מיטות ילדים, ביניהן מיטות קומותיים, מיטה הנפתחת עם מזרן נוסף לחבר, מיטה מוגבהת מעל פינת כתיבה, ועוד. חשוב במיוחד להשקיע במזרן איכותי שיתמוך בגבו של הילד, שנמצא בשלבי גדילה והתפתחות. 

בכל מעבר מיטה, חשוב להכין מראש את הילד לשינויים בצורה חיובית ("מיטה של גדולים" הן מילות הקסם), כדי שיסתגל אליהם יותר בקלות, תוך חיזוק תחושת הביטחון שלו, מה שישפיע על איכות השינה שלו.

ובכלל, מעוניינים להעניק לילה טוב לילדיכם, בכל גיל? הכל בספרי החדש "ילדים, עכשיו לישון!"

לישון כמו גדולים מאמר הולנדיה