למדו אותם לישון

בין ספרות המומחים הנהדרת בנושאי איכות השינה מכל העולם, בולטים ספרים העוסקים בנושאי נישה, כמו איכות השינה לילדים. מומחה השינה הבינלאומי אבי ברססט, מנהל "פורום שינה" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, על "הישן המאושר" – ספר בגישה ייחודית מאת הת'ר טורגיאון וג'ולי רייט

למדו אותם לישון
למדו אותם לישון מאמר

הפריחה העולמית של ספרות בנושא איכות השינה בעשור האחרון משמחת אותי בכל ספר שיוצא. בפרט כשמדובר בספרות איכותית, מגובת מחקרים, פרי עטם של מומחים מנוסים מרחבי העולם. בתוך זה, משמחת לא פחות הנגיעה בנושאי נישה תחת המטרייה של "איכות השינה". למשל, שנת תינוקות וילדים.

בדיוק כמו ספרי שמוקדש במלואו לנושא – "ילדים, עכשיו לישון", גם הספר "הישן המאושר" מאת הת'ר טורגיאון וג'ולי רייט האמריקאיות, שיצא ב-2014, נכתב כולו למען איכות השינה של הזאטוטים שלנו. לשתי מחברות הספר השכלה מתחום הפסיכותרפיה והתמחות בטיפול בילדים, ניסיון רב והמון הורים מרוצים שמודים להן. טורגיאון היא פסיכותרפיסטית מומחית להתפתחות הילד ורייט היא מדריכת הורים מבוקשת.

צמד המחברות פותחות את כתבן בהתייחסות ללחץ שמופעל כלפי הורים רבים "לאמן" את הרכים הנולדים לשינה איכותית, בדגש על הירתמות מלאה למשימה, שלא לומר "מסירות יתר", בעקבותיה למעשה ההורים ישלמו במחיר השינה שלהם להרדמת הילדים והמטרה עלולה להתפספס – הילדים אמנם יצליחו לישון, אך לא יהיו להם את הכלים להירדם ולישון באופן עצמוני. 

טורגיאון ורייט מגיעות ואומרות – "אפשר גם אחרת". הורים יקרים, השינה שלכם חשובה לא פחות, בפרט בחלק שלכם בהתפתחות ילדיכם. יש להגיש עזרה, יש לתת הכוונה, אבל חשוב לזכור שהתינוקות והילדים שלכם יודעים להסתגל ולישון כראוי. 

לגישתן של המחברות, מפתחות ההצלחה לשינה מוצלחת לקטנטנים נמצאים אצל ההורים, ויזכו את כל המשפחה בשינה איכותית. הרעיון הבסיסי הנלמד מהספר, וגם אני מדבר בעדו ואודותיו בספרי, הינו "למדו אותם לדוג", במקום "תנו להם דגים". תפקידם של ההורים הוא להנחיל לילדים את המיומנויות, שיוכלו לפתח אותן לבדם דרך התנסות פעילה.

מחברות הספר למודות הניסיון מנחות את ההורים, לפי גישת הקניית הכלים לילדים כדי שייצרו הרגלי שינה איכותית, צעד אחר צעד. מתי נדרשת ההתערבות שלהם ובאיזו רמה, מהי רמת הרגישות הנדרשת בכל מקרה ומתי אפשר לשחרר קצת, ועוד.

בין הנושאים בהן נוגעות המחברות בספר, נפגוש הכוונה לשינה רצופה במהלך הלילה, הירדמות עצמאית, מנוחות ביניים בריאות במהלך היום (שאפשר להקביל ל-NAP, נמנום הצהריים הקצר) ועוד. הספר כתוב באופן החביב עליי במיוחד – שפה מונגשת לקהל הרחב בשילוב מונחים מקצועיים, בגיבוי מחקרים ומכיל פרקטיקות המסודרות בצורה מובנית.

ממליץ בחום לכל המשפחה ומאחל לכם ללמוד ולהשכיל מכל מקור איכותי בנושא, גם אם אינכם הורים. לילה טוב ושינה מועילה.

למדו אותם לישון מאמר הולנדיה