על חלל ואיכות השינה (ב)

איך אפשר לישון בחלל בעמידה? כמה שעות ישנים האסטרונאוטים וכמה הם עובדים? מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, עם טעימה קטנה ונוספת עם נתונים מפתיעים, מספרו החדש והמרתק "החלל שמשנה את חיינו"

כל עוד חודש יוני כאן, אפשר (ורצוי) להמשיך בחגיגות שבוע (חודש) הספר, ביחד עם השקת ספרי החדש "החלל שמשנה את חיינו", המשלב שני נושאים מרתקים מעולמי האישי – תחום איכות ובריאות השינה בו אני פועל (ומקדם) שנים רבות כאן   ובעולם, וחקר החלל והעולמות המסקרנים אותי מאז ומתמיד. גם השבוע אני שמח ונרגש לתת טעימה קטנטנה נוספת מספרי, שמסביר במגוון אופנים את הקשר בין איכות השינה וחקר החלל - ואיך כל זה תורם לאיכות השינה שלכם?

מאמר על חלל

איך זה שאסטרונאוטים יכולים לישון בעמידה? בחלל, אין "למטה" או "למעלה". יש מצב הקרוי בלשון עממית "חוסר משקל", והוא המאפשר לאסטרונאוטים לרחף בחללית. כדי שלא ירחפו בעת השינה, עליהם לעגן את גופם לדפנות תאי השינה שבחללית. לרוב, לאחר יום משימה, מתוכננות לכל אסטרונאוט שמונה שעות שינה, וגם בהן, כמו בכדור הארץ, ייתכן שיתעורר, או לא בהכרח יצליח להירדם במהרה. אגב, לא מעט אסטרונאוטים דיווחו על חלומות (גם בלהות) במהלך מסעות לחלל. חלקם אפילו דיווחו על נחירות מוגברות.

במהלך תכנית אפולו, למשל, התגלה כי תנאים מסוימים שהתקיימו יכלו לספק גם פרקי שינה קצרים לצוות החלל, ביניהם שילוב הולם של טמפרטורת תא ובגדי שינה לנוחות, או אפשרות לחברי הצוות לעמעם את אורות החללית או לכסות את עיניהם. לפי דיווחי אסטרונאוטים, משכי זמן ארוכים של עומס עבודה בעצימות גבוהה עלולים לגרום לעייפות נפשית ופיזית, וכתוצאה מכך להוביל לבעיות בריאותיות משמעותיות וטעויות בביצוע.

הוכח מחקרית גם כי משך איכות השינה של האסטרונאוטים במשימות לחלל נמוך מהשינה שלהם בכדור הארץ. אחד המחקרים לימד כי מבנה השינה, כמו גם המרכיב המשקם של השינה, עלולים להיות מופרעים בזמן שהות בחלל. בעקבות כך, פרסמה נאס"א את "תקני הכושר לתפקיד", קריטריונים די ברורים להגדרת מספר השעות בהן אסטרונאוטים רשאים לבצע משימות, העומד כרגע על 6.5 שעות ביום ולא יותר מ-48 שעות בשבוע, כאשר בעומס עבודה קריטי מדובר בעד 10 שעות ביום במשך 3 ימים בשבוע העבודה, ולא יותר מ-60 שעות בשבוע.

כל זה מחזק שוב את טענתי, לפיה כל התנסות בפתרונות שינה בתנאי קיצון (חלל), מלמדת ותורמת לפתרונות משופרים בכדור הארץ, שאחד מהם הוא, כאמור, מזרני הטמפור המתקדמים והמפנקים, שהפולימר ממנו הם מיוצרים, פותח בנאס"א.

רוצים לגלות עוד על איכות השינה בחלל? זאת ועוד פרטים מרתקים, בספרי החדש "החלל שמשנה את חיינו".

המשך חודש קריאה מהנה ולילה נפלא.