מסע מפרך להפריך

למרות המודעות הגוברת, ההסברה והספרות המצוינת בתחום בימינו, עדיין קיימים מיתוסים בנושאי איכות השינה. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, מנפץ מיתוסים נבחרים, שאמנם יש לרובם מקור הגיוני, ומחליף אותם במידע נכון

מסע מפרך להפריך
מסע מפרך להפריך מאמר

כמומחה לאיכות השינה, אני חש שהשליחות המרכזיות שלי היא להפיץ את תורת השינה הבריאה והאיכותית לכל בית ישראל, מסב ועד פעוט. אני משקיע את זמני ומרצי למטרה נעלה זו, ועדיין נתקל בלא מעט מיתוסים מהתחום. למשל, שמעתי בחצי אוזן ש"כולנו צריכים, בכל גיל, לישון 8 שעות שינה בדיוק" – טענה שלמרות הבסיס ההגיוני, שגויה ברובה. באילו עוד טענות שגויות זכיתי להיתקל? מסתבר שלא מעט. הנה כמה נבחרים שאני גאה ושמח להפריך – ולתרום מהידע שלי טענות חלופיות, הפעם נכונות ומדויקות.

צ'ייסר ולישון – נתקלתי בטענה לפיה אלכוהול מסייע להירדמות. נכון, כשאנו שותים אלכוהול, אנו חשים מנומנמים בשל תגובה כימית במוח לאחד מהחומרים הפעילים בו. האמת? אלכוהול מכיל חומרים המעכבים הירדמות ואת ייצור המלטונין בגוף, וכתוצאה משתבש השעון הביולוגי. בא לכם כוס בירה מול הטלוויזיה או בפאב עם חברים? דאגו לשתות אותה עד 4 שעות ממועד השינה. עם זאת תשמחו לדעת על החרגה אחת – כוס יין אדום יבש – ולא יותר – לפני השינה, ייתכן שתסייע להירדמות עקב הימצאות מלטונין בזני ענבים אדומים רבים.

לא רוצים לישון, רוצים להשתגע – רבים טועים לחשוב שהמתבגרים פשוט הולכים לישון מאוחר "כי זה מגניב". האמת? בגיל ההתבגרות, המחזור הצירקדי האחראי על מועדי השינה והערות ומשתנה מאדם לאדם, מושפע מהשינויים הביולוגיים. כך לאורך גיל ההתבגרות ועד תחילת שנות ה-20, רובנו נהיים טיפוסי לילה עד שהמחזור הצירקדי שלנו מתעצב ומתייצב, ואז רק כ-15% מאיתנו נשארים טיפוסי לילה.

בכל זאת נרדמים – עצה מוזרה שיצא לי לשמוע היא להישאר במיטה עד שנרדמים, אם אנחנו מתקשים להירדם. האמת? כנראה שזה יזמין נדודי שינה. הנה הטיפ שלי: אם לא הצלחתם להירדם עד 20 דקות מהכניסה למיטה, צאו ממנה – אבל לא לפני שקראתם כמה עמודים בספר טוב. ברוב המקרים זו הדרך היעילה ביותר להירדם באופן מיטבי במצב הזה.


אני והמזרן לנצח – אולי בגלל שזו הוצאה לא קטנה, רבים לא מחליפים את המזרן שלהם לאחר שנים רבות רבות, אם על פניו רק נדמה שהוא עדיין שמיש. האמת? איכות התמיכה של המזרן יורדת הדרגתית עם השנים, ואני ממליץ להחליף אותו אחת לשבע עד עשר שנים. ומהו המזרן האידיאלי? בהולנדיה, למשל, תוכלו למצוא מגוון מזרנים ולהיעזר במומחים שיתאימו את הטוב ביותר עבורכם.

מקווה שתפנימו ותבינו מה מיתוס ומה אמת. לילה טוב ומדויק.

מסע מפרך להפריך מאמר הולנדיה