על חלל ואיכות השינה (א)

בספרו החדש של מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, "החלל שמשנה את חיינו", הוא מסביר בצורה מרתקת ובהרחבה את הקשר בין חקר החלל ואיכות השינה, אך היכן הוא מתחיל? קבלו הצצה ראשונה 

השקתו לאחרונה של ספרי החדש "החלל שמשנה את חיינו", כאשר ברקע ישראל חוגגת את שבוע הספר שכבר מזמן הפך לחודש שלם של חגיגות קריאה, משמחת אותי במיוחד. לא בכדי, אני הרבה יותר מנרגש לשתף אתכם בטעימה מפרק חשוב בספרי, בו ­אני מחבר בין שני עולמות תוכן אהובים עליי במיוחד, אשר משתלבים יחד נפלא גם בלי עזרתי. האחד, שאותו אני חי ונושם כבר שנים רבות – איכות השינה, והשני הוא הנושא לו מוקדש הספר – עולמות וחקר החלל.

אז איפה מתחיל בעצם הקשר בין איכות השינה לחקר החלל? אנחנו יודעים שתפקוד המוח מושפע ישירות ומשמעותית מהרגלי השינה שלנו, מהיכולת לקלוט ולעבד מידע. יש חוקרים שסוברים ששינה מקדמת את סילוק חומרי הפסולת מתאי המוח – דבר שנראה מתרחש בצורה פחות יעילה כשהמוח ער. גם הבריאות שלנו מושפעת ישירות מהשינה, מחילוף החומרים ועד תפקוד הלב ועוד, ועל שעות השינה והערות שלנו אחראי המחזור הצירקדי, שאורך כ-24 שעות. הדחף שלנו לישון, כמו הדחף לאכול, הוא צורך גופני בסיסי. רק שאם אנחנו רעבים, הגוף לא יכריח אותנו לאכול, בניגוד למצב שבו אנחנו עייפים מספיק בכדי שנירדם גם במקומות שפחות רצוי להירדם בהם, מה שמדגיש עוד את חשיבותה של שינה בריאה ומספקת.

כמו חקר החלל, איכות ובריאות השינה גם הן תחומים נחקרים במיוחד, שלא מפסיקים להפתיע את המדע.

נוכל להבין מכך שחשיבותה של שינה בריאה בתכנון משימות חלל מהווה חלק חיוני בחקר וברפואת החלל, ושבריאות הגוף והנפש של האסטרונאוטים נדרשת להישאר במיטבה להצלחת המשימות. טיסה מאוישת בחלל מחייבת את צוותי האסטרונאוטים במקרים רבים להישאר ערים לאורך שעות רבות. חוסר בשעות שינה ושינויים תכופים מדיי בשינה, בשילוב עומסים במהלך כל משימה תובענית, עלולים לפגוע בביצועים של אסטרונאוטים ואף של צוותי קרקע, הידועים כסובלים לעתים קרובות יותר מההשפעות של חוסר שינה ושיבושים במחזור הצירקדי. טעויות אפשריות בביצועים מעמידות את משתתפי טיסות החלל בסיכון של פגיעה בעמידה ביעדי המשימה, כמו גם בבריאותם ובבטיחותם.  

בשורה התחתונה אפשר לומר, שכל התנסות בפתרונות שינה בתנאי קיצון (חלל), מלמדת ותורמת לפתרונות המתקדמים כאן בכדור הארץ, לכל אחד מאיתנו. כמו, למשל, מזרני טמפור המתקדמים והמפנקים, שהפולימר ממנו הם מיוצרים, פותח בנאס"א.

ואיך עוד מקביל הקשר בין איכות השינה וחקר החלל? זאת ועוד פרטים מרתקים, בספרי החדש "החלל שמשנה את חיינו". 

לילה חללי ומפנק לכולם.