רוצים לישון טוב? קחו ספר למיטה

רוצים להיות רגועים רגע לפני השינה? קחו ספר טוב למיטה. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום שינה" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, מדבר על הקאמבק שנרשם לאחרונה לקריאת ספרים ועל הקשר הסוחף  בין ספר טוב לאיכות שינה מהחלומות

מאמר הולנדיה ספר במיטה
שינה טובה עם ספר לפני השינה

אז מה, בעידן מהיר ודחוס כמו היום, יש נטייה לחשוב שאנחנו קוראים פחות? וגם אם כן, האם עברנו לקרוא רק מבעד למסכים? הימים המאתגרים שאנחנו חווים בחודשים האחרונים, דווקא מחזירים לרבים את חווית הקריאה. קריאת ספר. את הרצון לנצל את השהות בבית לבריחה או לצבירת ידע או כל חוויה אחרת שסיפור טוב עושה לנו, יעשה ספר טוב. פרט מחמם לב מגלה שהדרישה לקריאה של ספר פיזי, נייר נייר, היא כבר סיפור של קאמבק לספרים, שצובר תאוצה מרשימה. בכל העולם. אבל היום נעסוק בפרט חשוב מאוד: בקשר המתגמל בין קריאה לאיכות השינה.


בואו נודה, קריאת ספר טוב לפני השינה היא פעולה מומלצת וסוחפת שיוצרת תנאים מנטליים להיסחף לשינה עמוקה ואיכותית. ורגע אחרי שאנחנו מבינים באמת שצריך-עד-חובה לישון כ-8 שעות בממוצע מדי לילה, עכשיו נבין עד כמה חשוב להוסיף לפק"ל הזה, ומתוך בחירה מודעת, ספר טוב על השידה. ומשם נמשוך אותו מיד איך שניכנס למיטה.


סקר מקיף על הרגלי הקריאה לפני השינה שערכו חוקרים אמריקאיים, מציג נתונים מעניינים שמצביעים על כך שההרגל הזה לקרוא ספר טוב (לפעמים גם לא ממש טוב) קשור לא רק לאיכות שינה טובה יותר אלא גם ליתרונות רבים נוספים, ביניהם הפחתת סטרס, שיפור המיקוד והפעילות המנטלית ואפילו היכולת להרוויח יותר כסף ולנהל את הבריאות בצורה טובה יותר.

רגע, זה רק מתחיל. לפי החוקרים, נמצא מתאם בין קריאה לפני השינה לבין הרגלי חיים טובים יותר. למשל: אכילה בריאה, ביצוע פעילויות התורמות לבריאות, כמו ביקור אצל רופא המשפחה ורופא השיניים, על בסיס קבוע ולצורך מניעה - בהשוואה למי שאינם קוראים לפני השינה.


מחקר נוסף שנערך באוניברסיטת סאסקס שבבריטניה, מצא כי קריאה מפיתה את הסטרס ב68%, יותר מאשר האזנה למוסיקה (61%), שתיית משקה חם (54%) והליכה (42%). כשהקשר בין לחץ ליכולת שלנו לישון שינה רציפה וטובה הוא כה עוצמתי, אין ספק שספר טוב הוא המפתח להשגת שינה מהחלומות.


עוד סיבות טובות למה לקרוא ספר לפני השינה? ואיך, בעצם, קוראים נכון? יש שאלה כזו. אז בבקשה: קריאת ספר פיזי, בניגוד לקריאה במסכים או אפילו קריאת כתבות ועיתונים, דורשת מידה גבוהה יותר של ריכוז ודמיון יצירתי. הריכוז הנדרש יכניס אתכם למוד של רגיעה, ובניגוד למיסוך והעומס המחשבתי שיוצרים המסכים (בטח בשעה מאוחרת), הוא מהווה הסחה בריאה מעיסוק בבעיות וטרדות היום, שאתם חייבים לשחרר עוד לפני הכניסה למיטה. אז הנה אמצעי יעיל ומהנה מאין כמוהו.


ואם אתם סובלים אולי מבעיות שינה, קריאת כמה עמודים מספר טוב (פנטזיה, למשל? אבל לא ספרי מתח או אימה) לפני השינה, תעשה פלאים. מתעוררים באמצע הלילה? קחו את הספר שוב לידיים, כך תשובו במהירות יחסית לשינה שקטה ובריאה. סוג של מדיטציה קלילה.

האם הכל ברור? מקווה. כי במקומכם הייתי רץ לוודא שיש לי ספר טוב על השידה או על הכרית, ממתין לו למסע מרתק בין השורות והמלים. 

הולנדיה מאמר אבי ברססט ספר במיטה