שינה איכותית, זה רק ספורט

על הקשר בין איכות השינה ופעילות גופנית – אנחנו יודעים, אבל האם שיערתם מהי חשיבות השינה אצל ספורטאי עילית? מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, על מחקרים ומסקנות בנושא איכות השינה לכוכבי ספורט - ואיך זה קשר לכל אחד?

שינה איכותית, זה רק ספורט
שינה איכותית, זה רק ספורט מאמר

בשבחי הקשר המפתיע בין פעילות גופנית וספורט – הרבתי לדבר ועוד אמשיך. אפתיע ואספר שלאורך קרוב לשני עשורים, נערכים לא מעט מחקרים העוסקים באיכות השינה בקרב ספורטאים מצליחים, ואיך לא – הנושא קיבל חשיבות גדולה וכבר לא נלקח כמובן מאליו. זה חד וחלק – ספורטאים צריכים להיות בשיאם במשחקים, וזה לא יתאפשר ללא שינה איכותית. 

מסקנת ביניים: כל אחד יכול למקסם משמעותית את התפקוד היומי שלו לאחר שינה איכותית.

אחד הממצאים במחקרים המדוברים היה ששינת ספורטאים תתקיים במיטבה כשהם ישנים לבד. בליגות הבכירות בכדורגל האירופאי, כבר יש מדיניות בנושא מצד המנהלות. בריאל מדריד, למשל, כבר מהעשור הקודם בוצעה מהפכה בנושא, שכללה שנת צהריים ב-13:00 לכל השחקנים במתקן האימונים – וכל ספורטאי בחדר משלו, לבד. הליגות הבכירות בממלכה המאוחדת אימצו נהלים כמו תאי שינה מאובזרים, המותאמים אישית לכל אחד מהשחקנים, ובו ישן ונח לבדו.

ולא רק בכדורגל האירופאי הנושא מדובר – אלא בכל העולם. ההתאוששות בין משחקים ואימונים הכרחית שתכיל שינה איכותית, בלי להסתפק במה שהיה נלווה לכך עד אז, כמו אמבטיות קרח או עיסויים. העיסוק באיכות השינה של כדורגלני העילית מעמיק ומעמיק, במקביל להתפתחות המדע והטכנולוגיה בשדה הזה ובכלל.

עוד הגדילו לעשות והנה נולד לו תפקיד חדש – מאמן שינה. אחד מחלוצי התחום בבריטניה הוא ניק ליטלהיילס, שייעץ לקבוצות ענק כמו ליברפול, ארנסל, מנצ'סטר יונייטד ואף קבוצות אירופאיות נוספות כמו ריאל מדריד הספרדית ולייפציג הגרמנית. במסגרת תפקידו, עיצב ליטלהיילס את חדרי השינה במתקן האימונים של מנצ'סטר יונייטד, בדגש על חשיבות השינה של כל כדורגלן לבדו.

אלק גרוס, שעבד בקבוצת סאות'המפטון, סיפר בראיון ל-BBC ששחקני הקבוצה זכו לקבל "חבילות שינה" מותאמות אישית, שיעזרו להם לישון יותר טוב גם בשגרה שיש בה פחות משחקים. "חבילות השינה" דויקו עד כדי עובי הכרית והשמיכה, טמפרטורה מועדפת ואף וילון החשכה, כאשר ההרגלים נשמרים גם במיטות השחקנים כשיוצאים למשחקי חוץ.

וגם בענפי הספורט הנוספים לא שוכחים לדאוג לאיכות השינה של השחקנים – לאחר מחקר שהראה כי שחקני כדורסל שישנו יותר שעות, שיפרו את הביצועים משמעותית. לברון ג'יימס, למשל, ישן כ-12 שעות ביממה. לא פלא שהוא כזה אלוף. כמותו נהג לעשות גם הטניסאי רוג'ר פדרר, עד שפרש.

ומה בארץ? גם בנבחרות שלנו הסוגיה עלתה, איך לא. אבל בינתיים זה מגיע לכל אחד אחד מאיתנו, גם למי שאינו ספורטאי עילית. אז לילה טוב ל-כ-ו-ל-ם.

שינה איכותית, זה רק ספורט מאמר הולנדיה