שינה לכל המשפחה

מהרגע בו הפכתם למשפחה, אפשר לשכוח כל שגרת שינה שהכרתם עד עכשיו. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, על החשיבות שיש לניהול שגרת שינה איכותית ומסונכרנת למשפחה. הכל בספרו החדש: "ילדים, עכשיו לישון!"

שינה לכל המשפחה
שינה לכל המשפחה הולנדיה

נולד לכם תינוק חדש והפכתם למשפחה. מזל טוב. אבל זה לא סתם שמאחלים לכל ההורים הטריים "לגדל אותו/ה בנחת". בעוד שאתם, ההורים, רק מחכים לרגע בו תוכלו שוב לישון קצת ברצף, הקטן – כי זוהי דרכם של תינוקות בני יומם, עושה כל מה שניתן כדי לחבל לכם בחלום הלילה-טוב. אחרי זמן מה, כשזו הופכת לשגרה היחידה שאתם מכירים, אתם מייחלים יותר חזק שתוכלו לחזור אי פעם לאותם לילות בהם שלטתם על לוח הזמנים, ואולי אפילו מגזימים ומפנטזים על לישון ולקום מתי שמתחשק לכם.

החלום ושברו – גם כשהילדים גדלים והולכים למסגרות, המצב לא בהכרח משתפר. אתם עושים את המיטב, מנסים לסדר מועדי השכבה ובונים טקס שינה כהלכתו, אבל הילדים שוב עושים הפוך. הפעם ממקום מודע יותר, הם מנסים לדחות את שעת ההירדמות, גונבים עוד קצת זמן מול הטלוויזיה, רוצים עוד כוס מים, ועושים כל מה שיאפשר להם להישאר עם ההורים ערים רק עוד טיפה. אז איך מסתנכרנים למען שינה טובה לכל המשפחה?

עם כל הרצון הטוב (שמתנגש עם הרצון שלכם לישון) חשוב לא לוותר, לא לעצמכם ולא לילדיכם – עקשנים ככל שיהיו, על ניהול שגרת השינה והסנכרון המשפחתי למתי אומרים לילה טוב. בדיוק כמו שטיפול רפואי לילדים במקרה הצורך אינו נתון לוויכוח, כך צריך לנהוג בכל הקשור לשינה. ברגע שתכניסו סדר לחיי הילדים בשגרת יום ושינה קבועות, זה יעזור גם להתנהלות שלכם, גם שלהם וגם לסנכרון ביניכם, ועל הדרך יתרום לביטחון העצמי שלהם.

זה לא צריך להיות קונפליקט, אלא נושא סגור וברור. מבטיח לכם שהחיים בבית יהיו יותר קלים ונעימים, ואת אנרגיית המריבה אפשר פשוט להפנות לפעילות משפחתית כיפית לפני השינה. שכולם ילכו לישון בחיוך.

עוד חשוב לדעת כהורים, הוא שגם בהורות לפעמים יש סדרי עדיפויות. משקיעים בפיתוח הכישורים של הילדים ושולחים אותם לחוגים כבר מגיל שנה? מקפידים על הקניית משמעת בהרגלי סדר וניקיון? מקפידים על הכנת שיעורי הבית? או שאולי מפנקים ומטפחים במיטב הבגדים והצעצועים? כל אלה חשובים, אך שום דבר לא צריך לבוא על חשבון פיתוח הרגלי שינה איכותיים. השינה חיונית לגדילה ולהתפתחות הילדים – פיזית ומנטלית.

איך עוד אפשר לעזור לסנכרון שעות השינה והערות המשפחתי? הכל בספרי החדש "ילדים, עכשיו לישון!"

שינה לכל המשפחה מאמר הולנדיה