תחל שינה וברכותיה

רגע לפני שכל בית ישראל מקבל בברכה את השנה העברית החדשה, מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום שינה" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, מגלה מנהג יהודי עתיק ומפתיע – "לא לישון בערב ראש השנה", ומביא את הפירושים השונים אליו, והמפתיעים לא פחות. מה עושים פרקטית?

השנה העברית החדשה
ראש השנה העברי

לקראת ראש השנה העברי שכבר בדלת, התוודעתי למנהג יהודי עתיק, שזרמים מסויימים ביהדות אפילו נוהגים עדיין לציינו מפעם לפעם, בצורה כזו או אחרת – האם ידעתם שבני עם ישראל בדורותיו הקודמים, נהגו שלא לישון בראש השנה?

המנהג היהודי העתיק מגיע מהמקורות ולפיו, מי שישן בראש השנה, גם המזל שלו הולך לישון. רגע, מה הכוונה, המזל הולך לישון? השנה החדשה שבפתח, ויום כיפור שמגיע ממש אחריה, אלו הזמנים שבהם דנים אותנו שם למעלה - אז כדאי שנהיה ערים. זה הרציונל העתיק. עם זאת, המנהג המדובר נשאר בהלכה כמנהג ולא כדין – כלומר אינו מצוות חג, ולכן לא מן ההכרח לקיימו. כנראה בידיעה שמעשית, הוא ממש לא קל ליישום וגם לא בריא.

ישנם ביאורים שטוענים שהמנהג מדבר דווקא על מהלך היום ולא על הלילה. אני אולי לא פרשן מקורות (תגידו, מתאים לי האדמו"ר ברססט?), אבל אם לשאול את דעתי, נשמע לי שהפירושים האלה מתחברים לעובדה הפיזית שהדרת שינה מעינינו, היא לא בגדר המלצה לאף אדם.

פירושים אחרים טוענים שתוקף המנהג פג בחצות, לאחר שאיזה מלאך ששמע את כל התפילות ותרועות השופר, מתעורר ושומר עלינו, בתוספת הטיעון ההומני, שאם במהלך התפילות התעייפת, וקשה לך לסחוב ער – הגיע הזמן לישון.

פרשנים אחרים מתייחסים לשינה בערב ראש השנה לא כשינה במובן הפשוט, אלא גם כחוסר מעש או בזבוז זמן, בהתכוונות ספציפית לאי עיסוק בתפילות בערב החג, מה שמתחבר ישירות גם לפירושים לפיהם ניתן לישון ברגע שחשים עייפות, אם כבר התפללנו קודם לכן במהלך ערב החג.

לצד אלה, יש פרשנות שאומרת בדיוק להיפך – אין צורך לשנות את הרגלי השינה שלך בערב ראש השנה. אפשר לשמור על שלמות הגוף וצלילות הדעת, ולסמוך על מי שיושב שם בשמיים. הוא כבר יידע לבד מה הדין שלך גם כשאתה ישן.

לסיום – אני, כאמור, לא איש דת ולא פרשן מקורות, ממליץ גם למי שמתחבר לקיום מנהגי היהדות הקלאסיים, לחגוג את ערב ראש השנה בחיק אהובינו, ליהנות מהחברה ומהאוכל, לשתות קצת יין אדום (שעוזר להירדמות ולייצור מלטונין, אפילו כתבתי על זה כאן בעבר), ולבסוף – ללכת לישון כמו מלכים, ולקום רעננים לשנה החדשה.

שתהיה לכולנו ש(י)נה טובה ומתוקה.

שינה בערב ראש השנה