5+8 = תינוק ישן ורגוע

גם כשיש מגוון שיטות להרדמת תינוקות, יש כמה תינוקות שההרדמה שלהם טיפה יותר מאתגרת. מחקר יפני חדש מצא ופיתח שיטה יעילה במיוחד עבורם. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, עם שיטה יפנית להרדמת תינוקות בוכים

תינוק ישן ורגוע
תינוק ישן ורגוע מאמר

בשבועות האחרונים, שיתפתי אתכם (כמעט) בכל מה שצריך לדעת על איכות ובריאות השינה בזמן ההיריון – לאם ולעובר, וכן על הנקה בריאה, ובפרט על יתרונותיה האדירים של הנקה במיטה מתכווננת. השבוע, אני ממשיך בקו זה ומכוון בעיקר להורים לתינוקות שמעט יותר קשה להרדים. אם הייתי אומר לכם שמחקר יפני מהתקופה האחרונה הניב שיטה שעובדת להרדמת תינוק בוכה? כך או כך, אני הרבה יותר משמח לשתף על המחקר.

קבוצת המחקר כללה 21 אימהות לתינוקות רכים הבוכים יותר, מתקשים בהירדמות או מתעוררים פעמים רבות מהממוצע במהלך הלילה. נבדקו ארבע שיטות להרגעת תינוק בוכה – הליכה עם התינוק על הידיים, הליכה עם התינוק בעגלה, ישיבה עם התינוק, והכנסת התינוק ישירות למיטה או לעריסה. תגובות התינוקות תועדו, וישיבה עם התינוק בעודו בוכה נמצאה כפחות יעילה, כמו גם הכנסתו הישירה למיטה. לעומת שני אלו, ההליכה עם התינוק – כלומר הימצאות בתנועה עד הירדמותו, נמצאה כיעילה.

בזכות הממצא, בהמשך המחקר הגיעו לשיטה המורכבת משלוש עשרה דקות, או כמו שאומרים החוקרים – חמש ועוד שמונה. הניסוי מתחיל בחמש – לפי החוקרים, יש לנוע יחד עם התינוק לאורך 5 דקות, כמובן ללא תנועות חדות. לאחר אותן חמש דקות, יש להעביר את התינוק (הרדום) למיטה או לעריסה ולשבת לצידו לאורך לא פחות משמונה דקות.

ביפן כמו ביפן, הכל צריך להיות מדויק – חמש דקות ועוד שמונה דקות ולא פחות, כך לפי חבר המחקר ד"ר קומי קורודה מהמרכז היפני Riken למדעי המוח. גם ד"ר קורודה עצמו, אב לארבעה ילדים, ניסה בעברו את הניסויים על ילדיו. כן, עוד לפני שהחליט יחד עם עמיתיו להפוך את כל זה למחקר. קורודה עומד על כך שהפרמטר העיקרי להצלחת השיטה הוא משך השהייה עם התינוק לאחר הירדמותו.

עם זאת, ברור שכל תינוק מגיב אחרת לשיטות הרדמה שונות. לפי המחקר, השיטה הזו כנראה מוצלחת יותר עבור תינוקות מעט עיקשים בהירדמותם. עוד לפי ד"ר קורודה, תוצאות המחקר שיקפו במפורש כי השיטה פחות עובדת לתינוקות שכבר רגועים. למעשה, במהלך המחקר, רק תינוקות בוכים נרדמו לאחר חמש דקות של תנועה (הליכה עם תינוק על הידיים או בעגלה) עם האם.

בתקווה שבזכות השיטה עוד תינוקות בוכים יזכו להירדם בקלות, לילה טוב.

תינוק ישן ורגוע מאמר הולנדיה