תרגילי שינה לשיפור הזיכרון

שינה בריאה ואיכותית חיונית למוח שלנו, ובפרט לצבירת ידע חדש וזיכרון. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, על המנגנונים במוח האחראים על למידה וזיכרון (מסתבר שיש כמה), וגם תרגילים לשיפור הזיכרון באמצעות שינה

תרגילי שינה לשיפור הזיכרון
תרגילי שינה לשיפור הזיכרון מאמר

מחקרים מראים זאת שוב ושוב, והנושא מדובר רבות – שינה בריאה ואיכותית חיונית לאיכות הזיכרון שלנו. זה לא מקרי, שכאשר אנחנו מתכוננים לתחרות חשובה או לומדים למבחן, אם דאגנו לישון לילה לפני כמו שצריך, הביצועים שלנו טובים יותר. השינה, כאמור, הכרחית למוח לפני למידה בספיגת מידע חדש, משום שהוא מנקה במהלך השינה זיכרונות מיותרים ומפנה מקום לחדשים. מאותה סיבה, של הטמעת מידע, השינה חיונית למוח גם אחרי למידה.

המוח הוא האיבר היחיד בגוף שלא הולך לישון – הוא מטפל בשאר איברי הגוף בזמן השינה. הוא מבצע מספר תהליכים המאפשרים לתאים האפורים להתחדש ולצבור ידע וזיכרונות, כאשר הראשון והמוכר לנו מתחיל בהיפוקמפוס. מדובר ב-2 בלוטות הנמצאות בצדי המוח, הקולטות ומאחסנות מידע חדש. בזמן השינה, המידע מההיפוקמפוס מועבר לקליפת המוח – ממש כמו העברת קבצים מדיסק און קי. וכמו בדיסק און קי, גם לנו יש מקום מוגבל למידע. וזה בדיוק מה שהופך את השינה לחיונית.

אז הנה הפתעה מעניינת – מחקרים אחרונים בנושא גילו מנגנון נוסף במוח, המאפשר לנו לזכור דברים באופן מוצק. באחד המחקרים, עכבר המחובר לחיישנים נצפה במבוך, כאשר בכל חלק במבוך, חלק אחר במוחו פעל, וקודד לפי צלילים. כשהעכבר ישן, עדיין מחובר לחיישנים, אותם צלילים המשיכו להתנגן בחזרתיות – אך במהירות של פי 10 מזמן הערות, והחוקרים הסיקו שמדובר בתהליך למידה וזיכרון דרך חזרתיות, שהופכת גם היא את השינה לחיונית לשיפור הזיכרון.

נסו זאת בעצמכם. לימדו קטע מוזיקלי או טקסט קצר ממש לפני השינה (אבל לא לפני מבחן, כן?), וקטע נוסף לא בסמוך לשינה. איזה מהם זכרתם יותר למחרת?

עוד נמצא שהשינה חיונית למוח גם בחיבור זיכרונות, מעבר לחיזוק זיכרונות יחידים. כשאנחנו ישנים, הזיכרונות המפוזרים למעשה מאוחדים כשיש הקשרים ביניהם. הנה דוגמה פשוטה – כשאנחנו רואים לחם ומריחים ריח של אפייה – המוח מחזק את ההקשר ביניהם בזמן שינה. כמובן שהוא עושה זאת גם בפתרון בעיות ומידע מסובך יותר.

נסו גם את התרגיל הזה. מצאו חידה מאתגרת לפני השינה, לכו לישון שינה מספקת, ולאחר מכן נסו לפתור אותה. כעת, נסו זאת עם חידה באותה רמת קושי, אבל תשנו מעט מידי לפני שחוזרים אליה בבוקר למחרת. איזו חידה היה קל יותר לפתור?

ניסיתם את התרגילים בבית? ספרו לנו!

תרגילי שינה לשיפור הזיכרון מאמר הולנדיה